Menu

Het belang van de ethische vraag

Van ‘overleven’ naar ‘leven’: als het overleven min of meer verzekerd is, ontstaat de vraag hoe we juist moeten leven. “Het niet onderzochte leven is geen leven voor de mens” (Socrates)

Het verkennen van ‘leven is een kunst’ (zegt van Tongeren). Je hebt meer nodig da filosofie, ook een kritische blik naar het eigen leven toe. Ethiek is een zelfonderzoek. Ethiek gaat niet over feiten, maar over (morele aspecten van) betekenis (duidelijk te onderscheiden van wetenschap). We interpreteren wat we doen als goed, juist zinvol,…

De mens is een wezen van betekenis <-> De mensen zijn betekeniswezens, mensen zijn op elkaar aangewezen om te bestaan en te verstaan, we gaan in gesprek met elkaar(we zijn geen dieren, verschil zit in de betekenis)

Goed leven vraagt consensus en ook dissensus.

Ethiek bestaat in het stellen van de vraag: Hoe kunnen we goed leven? Deze vraag is dus heel belangrijk, belangrijker dan de antwoorden. Maar we moeten wel bereid zijn te zoeken naar antwoorden.

Lees meer...

De concepten van Nagy toegepast op de culturele en levensbeschouwelijke diversiteit.

Intergenerationele verbondenheid

Sterker herkenbaar in migratiegezinnen. Er zijn veel communicatieproblemen (werk, school,..) door het verschil in samenlevingsmodel. Verschilt ook van cultuurtype. Pinto spreekt over de F en G cultuur.

F = gericht op tradities, zullen eerder terugvallen op de grootfamilie
G = individualisme en zelfgekozen relaties zijn belangrijker dan familie.

Huybrechts maakt een onderscheidt in persoonsgerichte en groepsgerichte culturen.

In de groepsgericht onderscheidt ze: -kerngezin krijgt voorrang op grootgezin

- grootgezin krijgt voorrang op kerngezin

Nagy ziet intergenerationele verbondenheid als een universeel gegeven, maar het wordt gewoon anders ingevuld in verschillende culturen. Bv loyaliteit, eergevoel (onzichtbare loyaliteit)

Legaat, legaatconflict en meerzijdige partijdigheid

Met de term legaat (legacy) wordt de ethische verplichting omschreven om met het erfgoed datgene te doen wat een bijdrage levert aan de kwaliteit van het bestaan van volgende generaties.

Voorbeeld: Een dochter die in haar jeugd ernstig onder het alcoholisme van haar moeder heeft geleden, werkt nu als hulpverlener in de verslavingszorg

Een legaatconflict verwijst naar de situatie van verdeelde legaten

Voorbeelden: mogelijke botsing in visie op het kind tussen ouders en samenleving/Lena Meerzijdige gerichte partijdigheid: men is wisselend partijdig met alle leden van de context. Wordt afgewogen op grond van omstandigheden.

Loyaliteit en loyaliteitsconflict

Soms is er een botsing tussen verticale loyaliteiten binnen een horizontale relatie. Bv wanneer ouders scheiden door verschil in opvoeden, waarden,…

Het probleem ontstaat als het kind wil voldoen aan de verwachtingen van beide ouders, loyaal zijn aan beide. Dit conflict kan vermeden worden door in dialoog te gaan en te zorgen voor wederzijdse erkenning.

Loyaliteit en legaat in een religieus perspectief

Dit is een vorm van verticale loyaliteit, ouders willen dat kinderen dezelfde cultuur handhaven als hen. Ook de geloofgemeenschap wil dit. Afvalligheid van het geloof wordt vaak bestraft met uitsluiting.

Lees meer...

Genogram

Genogram = Een instrument om te kijken op een zo volledig mogelijke manier naar relaties over generaties heen. Een grafische weergave van desamenstelling van famies over 3 generaties heen. Socio—genogram of ecogram = belangrijke vrienden, leermeesters of andere personen die een belangrijke invloed hebben gehad worden ook vermeld.

Spiritueel genogram = een genogram waarom moet de religieuze en levensbeschouwelijke beleving binnen de familie weergeeft en hoe die invloed hebben. Hierdoor kan je je eigen religieuze geschiedenis verdiepen, je persoonlijke godsdienstigheid en he verbondenheid met je familie verkennen en erkennen en het kan nieuwe perspectieven openen.

Eerste stap: Het verzamelen van informatie aan de hand van een genorgram

Elk genogram is uniek. De betekenis van symbolen zet je in een legende en werk op een A3 blad.

Eerst familiale info opzoeken en dan begin je een stamboom samen te stellen en voeg symbolen toe:

  • Symbolen voor het ‘ik’ -> dubbel vierkantje of cirkeltje (man-vrouw) ofwel een symbool met ‘ik’ erin
  • Symbolen voor het aangeven van persoonsgegevens, de huidige leeftijd in de cirkel. Man: vierkant, vrouw: bol, geboorte en sterftejaar, bij een geestelijke een kruis erin
  • Symbolen en codes voor het aangeven van afstamming, chronologische leeftijd van links naar rechts, kind met handicap (lijn onder de symbool). Zie pg 30
  • Symbolen en codes voor het aangeven van samenlevingsvormen en mogelijke breuken. samenlevende leden omlijnd, // bij persoon die weg is, huwelijk: vaste lijn, samenwonend: stippelijn, niet samenwonend, wel relatie: kantellijn.
  • Symbolen en codes voor het aangeven van de kwaliteit van partnerrelaties: dubbelde lijn: positief, enkele lijn: gewoon, punt streep lijn : afstandelijk, kartellijn: negatief, onderbroken: verbreking.
  • Symbolen en codes voor aangeven van kwaliteit van relaties: drievoudige lijn: intensief positief, enkele lijn: positief, punt streep: afstandelijk, kartel: negatief, drievoudige kartelijn: intensief negatief, onderbroken: verbreking
  • Symbolen en codes voor het aangeven van levensbeschouwelijke, religieuze en godsdienstige identiteit en betrokkenheid: onderscheid in kleuren, PKG-schaal, vermelden van scharniermomenten.

Lees meer...

Van ‘generationele’ naar ‘intergenerationele’ ontmoeting

Nagy : Hij deed onderzoek naar en begeleiding van complexe verhoudingen in de familiale context

Men spreekt over de contextuele therapie

Een mens is voor zijn bestaan aangewezen op anderen. We worden beïnvloed door onze geschiedenis en door de relaties met anderen. Een ‘ik’ bestaat pas door ontmoetingen en via het ‘erkennen’ en erkend worden. Als persoon geen winst meer heeft aan het investeren in een relatie, dan wordt deze losgelaten. Dit zorgt voor een evenwicht in geven en ontvangen

Nagy wil familiale relaties begrijpen van ‘loyaliteit’.

Lees meer...

Babel : vloek of zegen?

Ze geven dit aan als een zegen voor diversiteit, maar sommigen zien het als een vloek (verwarring)

Babel: een vloek? - oude interpretatie van het verhaal

God straft voor hoogmoed en verspreid de mensen en laat hun taal verwarren.

Dit is het begin van de pluraliteit van talen en de verspreiding van volkeren. Via taal geven volken gestalte aan hun cultuur en religieuze identiteit. Babel = de 2de zondeval (straf voor hoogmoed, 1ste is verbanning uit paradijs)

Ze zien het hier als een vloek: verlies van eenheid, verwarring,… We willen de taalsverwarring herstellen. Spraken we allemaal maar dezelfde taal, hadden we allemaal maar dezelfde cultuur,…

Gemeenschapsvorming is moeilijk, taal is hindernis.

Babel: een zegen! – nieuwe interpretatie

Gods handelen is gericht op het bevorderen, vormen van een gemeenschap. Hij roept mensen op om daaraan mee te werken.

Het doel van de toren was niet om dichter bij God te geraken, maar om samen te blijven (te werken).

God wou niet dat mensen steeds op 1 plaats zouden blijven, de wereld zou niet bevolkt geraken.

Eenheid en verscheidenheid zijn met elkaar verbonden.

De mens wordt pas mens door een cultuur, dit zorgt voor zijn voortbestaan als soort en individu.

Lees meer...

Learning and teaching intra?

Hangen mensen 1 model aan of doorlopen we verschillende modellen door de ontmoeting van de ander? Vanuit deze vraag zullen we komen tot een 4de model dat de vorige modellen integreert.

We zullen verschillende levensfasen doorlopen:

  • We worden geboren in een familie en groeien op in een gezinscontext. We leren heel wat zaken; taal, gewoontes, spel, dagritme, zingeving,… We worden dus ondergedompeld in een bepaalde cultuur. We doen hier enkel meer (geen actieve participatie) -> intra, about.
  • Door het imiteren nemen we zaken over. Hier zullen we onze cultuur die we meegekregen hebben aanhouden of verwerpen. Geleidelijk aan verhouden we ons tot het ontvangen van cultuur. -> intra, in.
  • We komen in aanraking met andere gebruiken. Dit heeft te maken met het doorbreken van de eigen veilige en vertrouwde ruimte. Je komt tussen vreemden. De ontmoeting leidt niet altijd tot dialoog, je kan je ook gewoon nieuwsgierig opstellen en kennis opdoen. -> inter, about
  • We weten dingen van andere culturen, maar zijn nog niet in dialoog gegaan. We gaan in dialoog, perspectieven uitwisselen. -> inter, from.
  • Ontmoetingen leiden tot het verrijken van de ander en van mezelf. We ontvangen een verrijkt binnenperspectief. Een innerlijke dialoog met jezelf . je komt terug naar je eigen cultuur, maar je bent verrijkt -> intra
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen