Menu

De islam

tot ver in Europa (Wenen, Boedapest, Joegoslavië) ontstond een Rijk dat zowel militair als economisch en cultureel tot de belangrijkste van de geschiedenis behoort.

Door hun openheid ten opzichte van de andere tradities, gepaard gaand met de ontwikkeling van de Arabische cultuur op zich, ontstaan overal centra van hoogontwikkelde cultuur, die één van de stromen gevoed hebben, die de moderne westerse beschaving hebben mogelijk gemaakt: wiskunde, meetkunde, algebra en architectuur, literatuur (poëzie, minnezang), erotiek, stedenbouw en filosofie.

In de filosofie hebben Arabische denkers onder meer de volgende tradities voortgezet: het stoïcisme, het neoplatonisme, het aristotelisme, de verhouding theologie-filosofie, de mystiek,…

Islamitische filosofen

(1) Avicenna (980-1037)

  • trachtte Aristoteles en het neoplatonisme te verbinden
  • hij was zowel natuurwetenschapper (dokter) als filosoof
  • hij heeft het geneeskundig standaardwerk voor Europa geschreven dat gezag hebbend was van de 12e tot de 17e eeuw
  • zijn encyclopedie (het boek van de genezing der ziel) werd in orthodox islamitische kringen verdacht van ketterij (te rationeel), maar had grote invloed op West-Europa, vooral op het denken van Albertus de Grote en Thomas van Aquino.
  • Hij legt grote nadruk op het menselijk denken

(2) Averroes (1126-1198)

  • Studeerde medicijnen, wiskunde, theologie, rechten en filosofie
  • Verwerkte de filosofie van Aristoteles en legde zoveel nadruk op het kritische denken dat ook hij als ketter veroordeeld werd en dat zijn boeken op de brandstapel vlogen

Lees meer...

De joodse traditie

De joodse traditie is zowel religieus als filosofisch. Religieus heeft het jodendom de grondslagen uitgewerkt, waarop later het christendom en de christelijke westerse cultuur gebouwd zijn. Zonder een inzicht in de joodse fundamenten is het christendom onbegrijpelijk, en zonder een grondige kennis van het christendom en zijn evolutie kan men niet zinnig over westerse filosofie praten.

Na 70 na Christus werden de joden over het hele Midden-Oosten, Noord-Afrika en Spanje verspreid en ze begonnen pas opnieuw cultureel tot bloei te komen in het rijk van de islam.

De islam beschouwde de joden en de christenen als voorlopers van hun godsdienst en preekten daarom een politiek van respect en tolerantie voor de joodse en christelijke minderheden in hun midden. In de praktijk is dit soms wel anders verlopen en moeten we een onderscheid maken tussen:

  • christenen en mohammedanen die aanspraak maakten op de bekering van de wereld (kruistochten, de Heilige Oorlog)
  • joden die niets meer verlangden dan het recht hun godsdienst en gewoonten midden in de vreemde omgeving te kunnen behouden

Joodse filosofen

(1) Gabirol (1020-1069): ontwikkelde zijn denkbeelden vanuit de neoplatoonse traditie

(2) Maimonides (1135-1206): zet de filosofie van Aristoteles voort en heeft een directe invloed op Thomas van Aquino en andere westerse filosofen

→ deze joodse filosofen hebben, samen met de Arabische denkers, niet alleen de Griekse traditie bewaard, ze zijn zich vragen beginnen te stellen over de verhouding tussen hun godsdienstige overlevering en het rationele denken, vragen die de hele middeleeuwen door het denken zullen beïnvloeden.

Lees meer...

Algemeen

Men zou nooit inzichten tot deze Griekse filosofie gehad hebben, zonder de joodse, noch de moslimcultuur. De periode tussen de 3e en de 13e eeuw was dus de tijd waar deze wetenschap doorgegeven werd, dit waren de Dark Ages. De tijd heeft hier echter wel niet stilgestaan, de kennis werd in stilte doorgegeven.

De verspreiding van het jodendom doorheen de wereld, onder andere in Spanje. Dankzij de aanwezigheid van een moslimcultuur in Spanje, alsook door hun tolerantie, zijn de joden gebotst op een samenleving waar zij hun gedachtegoed konden verder zetten.

Het was de moslimcultuur die het toegelaten heeft om de vrijheid van het denken uit te werken. In vele plaatsen was dit niet toegelaten. Het is dus foutief te beweren dat de moslimcultuur enkel de Koran volgt.

Lees meer...

Het Neoplatonisme

Plotinus (204-270 na Christus) was de grondlegger van het neoplatonisme.

Het was een tijd van oorlog, wanorde, verwoestingen, pestepidemies en verval, en waarschijnlijk juist daarom keerde Plotinus terug naar de schone schone en ideale wereld van Plato, een wereld van eeuwige goedheid, schoonheid en rust.

Opmerking

Naast deze twee stromingen zijn er nog twee andere: de cynici en de epicuristen

Lees meer...

Het Stoïcisme

Het woord stoïcisme gaat terug op de Stoa poikilè, een zuilengang in Athene, waar Zeno van Citium zijn studenten verzamelde, net als vroeger Plato dat deed in de Academie of Aristoteles in de Peripatos van het Lykeion.

Zeno (336-264) was vooral beïnvloed door Socrates en diens moedige houding tijdens zijn proces en terechtstelling: de waarheid en de deugd waren voor hem duidelijk belangrijker dan welstand, gezondheid of zelfs het leven.

Daarnaast voelde Zeno zich verwant met de cynici, een merkwaardige school van nogal extreme Atheense denkers. De cynici kunnen het best met de radicale groenen van alternatieven van vandaag worden vergeleken. Ze zagen in dat de meeste mensen hypocrieten waren en eigenlijk alleen aan hun profijt dachten. Ze wilden bewijzen dat je ook zonder al die welstand en die kruiperij goed kon leven.

Zeno en de stoïcijnen gingen niet zo ver als de cynici, maar hadden even weinig geduld met Plato’s ideeënleer of Aristoteles’ metafysica:

Je moet uitgaan van het gezonde verstand en op je ervaring vertrouwen. De natuurwetten liggen voor altijd vast en laten geen plaats over aan het toeval. Het heelal is ontstaan uit een oorspronkelijk vuur, waaruit de drie andere elementen zijn ontstaan (uit vuur ontstond lucht, daaruit water en daaruit aarde)

Je moet aanvaarden dat alles een begin en een einde heeft

→ reden tot een zekere bescheidenheid, want onze wereld is er maar één uit een oneindige reeks van werelden die elkaar zullen opvolgen

De rol van God en de centrale plaats van de mens

→ alles bestaat voor de mens

Vb.: een kip is er om ons te voeden, een wilde tijger om onze moed te testen en de vlooien dienen om ons s’morgens te wekken zodat we onze tijd niet verliezen in bed

God staat niet naast of boven de wereld, maar is er een deel van, en ieder mens heeft een stuk van die goddelijkheid in zich.

Het leven van de mens is goed als het in harmonie met de natuur verloopt. Geld, bezittingen,… zijn van minder belang. Een deugdzaam mens kan dus nooit in zijn echte waarde worden geraakt

→ de mens heeft een vrije wil, waardoor hij/zij in harmonie met de natuur kan leven of niet

Stoïcisme = eerste radicaal-democratische leer die ook door de slaven kon worden aanvaard en beleefd omdat ze echt alle mensen als gelijken beschouwden.

De volmaakte menselijke vrijheid bestaat erin zich niet door uiterlijkheden en bijkomstigheden te laten beïnvloeden: pijn, gevangenschap, foltering of zelfs de dood kunnen onze menselijke waardigheid niet wegnemen. Maar om deze deugd te bereiken moeten we uiteraard onze passies (hebzucht, afgunst, jaloersheid,…) leren beheersen. Daarom worden stoïcijnen vaak als koud bestempeld.

Deze leer zal een grote invloed uitoefenen op de eerste christenen (martelaren) en zal opnieuw tot bloei komen in het humanisme van de 18e eeuw.

Lees meer...

Algemene omschrijving

De politieke situatie verandert door de veroveringen van Alexander de Grote. Deze ongelofelijke uitbreiding had culturele gevolgen, want plotseling kwam de Griekse cultuur in contact met de Babylonische wereld, met de Perzische leer van Zoroaster en zelfs met het Boeddhisme in Indië.

Ondanks het superioriteitsgevoel van de Grieken, konden ze niet beletten dat bepaalde ideeën en godsdiensten en ook stijlvormen in de zuivere Griekse cultuur binnendrongen. Het resultaat hiervan is het hellenisme. Men kan dit omschrijven als de Griekse beschaving zoals deze zich vertoont in Europa, Azië en Afrika na de val van het Rijk van Alexander de Grote. Hellen is de mythische vader van het Griekse Rijk. Globalisering kwam voor het eerst tot stand. Het was ook de tijd waarin een nieuwe godsdienst uit het Oosten, het Christendom, doorheen het Romeinse Rijk verspreid werd, eerst als één van de vele vreemde sekten die vooral slaven aantrok (gelijkheid van alle kinderen Gods, naastenliefde, verlossing).

In de Hellenistisch periode ontwikkelden zich twee grote filosofische richtingen: het stoïcisme en het neoplatonisme.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen