Menu

Wat is e-commerce?

  • Enge betekenis = elektronisch bestellen en betalen van producten of diensten via het internet
  • Brede betekenis = het hele traject van zakendoen over het internet
  • Op verschillende gebieden
    • B2B
    • B2C
    • C2B
  • Verschillende invalshoeken
    • Communicatie-technisch perspectief = leveren van info, producten of diensten via telefoon, computernetwerken en dergelijke
    • Bedrijfsproces perspectief = toepassing van technologie met het oog op het automatiseren van zakelijke transacties en processen
    • Service perspectief = middel dat tegemoetkomt aan de wens van bedrijven, consumenten en managers om de kosten va service te verlagen terwijl de kwaliteit en de snelheid van levering wordt vergroot
    • Perspectief van online staande PC = met behulp van internet producten en diensten verkopen en kopen
Lees meer...

Technology driven society

  • Stuurt de technologie de maatschappij os bepaalt de mens hoe de technologie evolueert?
  • Technologie = onmiskenbaar aspect in de samenleving
  • Vroeger ook al belangrijk  vb.: schrift
  • Televisie heeft voor veel sociale veranderingen gezorgd
    • Zorgt voor een groot deel van de informatie die we dagelijks ontvangen
    • Maakt het mogelijk om duizenden mensen tegelijk aan te spreken
    • Heeft ons denkpatroon veranderd
    • Push-mentaliteit: de informatie wordt ons letterlijk via het toestel gevoerd

<-> pull-mentaliteit: verzamelen van informatie uit gesprekken of teksten

  • Technologische ontwikkelingen worden door 2 factoren gestuurd
    • Economie  mensen doen onderzoek in tijden van economische bloei
    • Toeval
  • Neveneffecten
    • Luchtvervuiling door auto’s
    • Ontwikkelaars van computers  nooit gedacht dat het zo een grote impact zou hebben op samenleving
Lees meer...

Basisregels voor promoties

  • Zonder above geen below  geïntegreerde communicatie
  • Streef naar een imago-ondersteunend promotiebeleid
    • Gevaren
      • Een te hoge actiedekking
      • Een verkeerd promotietype
        • Men moet zorgvuldig de premiums kiezen die passen bij het imago van het product of dienst
        • Het kiezen van de vragen bij een prijsvraag
        • De manier waarop men korting geeft
  • Houd actieduur en actievolume in balans
  • Neem tijd om promotie te voeren
  • Respons is op zich geen doel
  • Toon respect voor doelgroep
  • Promotiecommunicatiestrategie is zeer belangrijk!
Lees meer...

Merkcyclus en promoties

  • Juist gelanceerde merken
  • Groeiende merken
  • Stabiele merken
  • Dalende merken
  • Marketingstrategie: marketinginspanningen zijn gericht op awareness (bekendheid), trial (probeeraankoop), repeat (herhalingsaankopen) en fidelity (trouw aan het merk)
Lees meer...

Deel 6: Promoties

  • Promotie= tijdelijk extra verkopen door een tijdelijke verbetering van de prijs – waarde verhouding
    • Kan op 2 manieren tot stand komen
      • Door prijsverlaging
      • Door waardevermeerdering
    • Altijd een tijdelijk karakter
    • Doel = tijdelijk extra verkoop
    • Zonder promotie  prijs > waarde: afnemer koopt niet, balans slaat door naar niet kopen
    • Prijspromotie  prijs < waarde: afnemer koopt wel, balans slaat door naar niet kopen
    • Waardepromotie  prijs < waarde: afnemer koopt wel
  • Commotie = pseudo-promotie  het is niet gericht op tijdelijk extra verkopen, maar op tijdelijk extra communicatiekracht, op meer aandacht
  • Elk product bestaat uit
    • Promotionele waarde  tijdelijk toevoegen
    • Expressieve waarde  verbeteren
    • Instrumentele waarde  verbeteren
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen