Menu

De 6-P formule

  • Personalise  om een relatie aan te gaan moet je personaliseren
  • Picture  je moet een schets maken van de boodschap waardoor je de ontvanger de mogelijkheid geeft om te scannen
  • Promise  kernboodschap verder uitwerken en op een efficiënte manier tot de ontvanger brengen
  • Proof  bewijs
  • Push  oproep tot actie
  • PS  post scriptum = iets wat je er op het allerlaatste nog aan toevoegt
Lees meer...

Features en benefits

  • Feature = vertelt wat het product is
  • Benefit = belooft wat het product voor de consument betekent
  • Persuasief informeren= op een overtuigende manier schrijven zodat de consument op zoek gaat naar positieve antwoorden (ja ja ja)
    • Wie schrijft mij?  als je afzender al kent ga je er positiever tov staan
    • Waarom ik?  segmenteren adhv naam en adres waardoor we onze database gaan verrijken en een doelgroep gaan selecteren
    • Zal ik dit wel lezen? Waarom zou ik het doen?
    • Heb ik dit wel nodig?
    • Wat kost het?
    • Wat moet ik nu doen?
Lees meer...

8 grondregels voor direct marketing

  • Het juiste product
    • Je kan iets niet verkopen als mensen daar niet in geïnteresseerd zijn

  • De juiste doelgroep
    • Goed nadenken, onderzoek doen,…
    • 20/80 regel  20% van klantenbestand zorgt voor 80% van de omzet

  • Het juiste medium
    • Direct response advertising
    • Direct mail (brieven, mailings, nieuwsbrieven, sponsored magazines)
    • Direct non-mail (ongeadresseerd)
    • Telemarketing
    • Interactieve media (@, sms, m-commerce)
    • Trade shows / seminaries  beurzen. Heel wat beurzen worden georganiseerd voor mensen die willen afwegen
    • Persoonlijke verkoop

  • De juiste propositie
    • Wat ga ik voorstellen?
    • Formulering van het aanbod
      • Prijs
      • Korting
      • Gimmick = soort van hebbeding wat mee wordt verzonden om aandacht te trekken
      • Testimonial = getuigenissen
      • Garantie
      • Wedstrijd
      • Recht om terug te zenden
    • Selectie van unique buying reasons= waarom kopen we iets?
      • Geld verdienen, kosten besparen
      • Tijd en moeite besparen
      • Meer comfort / gemak
      • Gezonder worden, er beter uitzien
      • Pijn bestrijden
      • Geprezen worden
      • Meer plezier hebben

  • De juiste vorm
    • Alles wat te maken heeft met lay-out
      • Stop ik er iets dik in?
      • Kleef er een sticker op
      • Gebruik ongewoon formaat
      • Gebruik gekleurde enveloppe
      • Bied iets gratis aan

  • De juiste testen
    • Uitvoering product / verpakking
    • Prijs / aanbod
    • Korting / premie
    • Garantie
    • Gimmick
    • Testtimonial
    • Format
    • UBR
    • Tone of voice

  • De juiste analyse
    • We hebben een actie gedaan en mensen reageren erop. Om die actie beter te doen slagen gaan we een analyse doen

  • Het juiste fulfilment
    • Als je een bestelling plaatst, is er nog steeds iemand die uw bestelling neemt uit het magazijn met het juiste kaartje eraan enzovoort.
    • Defactureren  terugsturen naar het bedrijf, geld teruggeven
    • Zo geautomatiseerd mogelijk en geen fouten
    • Problemen  negatieve invloed op direct marketing
    • Nauwkeurige responsverwerking
    • Correcte aanmaak facturen
    • Optimale retour-verwerking
    • Goede en snelle betalingsverwerking
    • Follow-up activiteiten
    • After sales service

Lees meer...

Tips voor segmentatiegebruik

  • Segmentatie moet praktisch bruikbaar zijn  vooraf doelstelling bepalen
  • Logische verklaringen vanuit marktkennis kunnen hel bruikbaar zijn
  • Segmentatie moet duidelijke logica vertonen
  • Maak zijd om segmentatietechniek en –filosofie te implementeren
Lees meer...

Typische vormen

  • Responsanalyses
    • Proberen een profiel op te stellen van de mensen
  • Geomarketing of soort zoekt soort(= meest toegepast door grote hoeveelheid aan gegevens)
    • Aantal dingen uit adres afleiden
    • Soort zoekt soort: je woont in een wijk met een bepaald profiel en je gaat je afvragen wie er nog in die wijk woont  meestal zijn ze qua profiel bijna hetzelfde
  • RFM-methode= regency frequency monetary value  wanneer we geïnteresseerd zijn wanneer iemand iets voor het laatst gekocht heeft
    • Frequency = hoe dikwijls heeft iemand gekocht?
    • Monetary value= wat is de totale waarde van hetgeen de persoon gekocht heeft?
      • Grote monetary value = een klant die veel koopt en die je niet wilt verliezen  gepersonaliseerd aanbod doen
    • Regency = van iedereen die bv een klantenkaart heeft, hoeveel procent is daarvan langsgekomen?
    • What-if functies = vanuit een verleden op zoek gaan naar wat iemand in de toekomst zal doen
  • Scoring en segmentatie
  • Segmentatie voor consumer-acties en B2B
    • Socio-demografische criteria
    • Kenmerken van bewezen koopgedrag
    • Kenmerken van interesses
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen