Menu

Marktsegmentering

= tweede belangrijkste peiler van direct marketing  we kunnen gericht naar onze doelgroep stappen, qua boodschap en qua aanbod

  • Segmenten dienen voldoende van elkaar te verschillen
  • Economische waarde per segment
  • Stabiliteitvan de segmenten  als je segmenten zou maken die om het jaar zouden veranderen, kan je geen langetermijnplanning maken
    • Evaluatie en bijsturing
    • Geen segmentatie zonder duidelijke doelstelling
    • Segmentatie in direct marketing en nieuwe communicatiemiddelen
Lees meer...

De wet op privacy

  • Aangifte bij de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
  • De betrokkenen inlichten over het feit dat hun gegevens in een bestand geregistreerd werden
  • Algemeen uitgangspunt: men wil beperkingen opleggen + de betrokkenen kunnen ingrijpen
  • Bedoeling: algemeen privacybeleid voor Europa invoeren
  • Men beschikt over een recht op toegang en verbetering van uw persoonsgegevens  je moet aanklikken “ik wil wel”. Als je niets aanklikt kunnen je gegevens niet verder doorgegeven worden
  • Recht op verzet
    • Recht om zich te verzetten tegen het in de toekomst nog ontvangen van informatie vanwege het bedrijf
    • Recht om zich te verzetten tegen de overdracht van gegevens aan andere bedrijven door de verantwoordelijke voor de verwerking
    • Robinson lijsten uitgebreid recht op verzet + recht op toegang
      • Lijsten die bijgehouden worden door het Belgisch Direct Marketing Verbond
      • Lijst waarop je je kan inschrijven waardoor je geen brieven, e-mail, faxen, sms’en ontvangt in het kader van direct marketing of commerciële activiteiten vanuit bedrijven
      • Bedoeling: alle bedrijven die actief zijn op het vlak van direct marketing zijn verplicht om hun database te ontdubbelen met die namen die ingeschreven zijn in deze lijst.
  • Recht op verbetering en verzet
  • Te nemen beveiligingsmaatregelen ter bescherming van het bestand
  • Telemarketing
    • Inbound = binnenkomende telefoons
    • Outbound = vertrekkende telefoons
  • Gebruik van internetsite voor gegevensverzameling
Lees meer...

Soorten adressenbestanden

Business-to-business bestanden

Consumentenbestanden

  • Compilatiebestanden = verzameling van verschillende bronnen (vb.: BTW-registratie, RSZ-lijsten, …)
    • Ongeveer hetzelfde als verrijken
  • Gedragsbestanden
    • Ontstaan door het registreren van adresgegevens over personen die een specifiek gedrag geuit hebben ten aanzien van bepaalde producten of diensten (vb.: savour club, davidsfonds)
  • Lifestylebestanden beter inzicht over consumentengedrag
    • Betrokkene wordt zelf gevraagd om informatie over zichzelf te geven (vb.: sophie’s shopping list = bestanden die consumenten aanmaken in ruil voor korting, mensen die op vrijwillige basis hun aankoopgedrag laten bijhouden).
  • Levensfasebestanden
    • Bevatten adressen van personen die zich in een bepaalde fase van hun leven bevinden en om die reden een groep vormen met speciale noden en behoeften (vb.: movers, baby future,…)
Lees meer...

Het adressenbestand

  • Ontdubbelen = zorgen dat elk element binnen de database éénduidig is
  • Structureren = database voorbereiden op personalisatie
  • Standaardiseren = één schrijfwijze voor één adres
  • Verrijken en aanvullen = gegevens in database aanvullen met nieuwe gegevens
  • Valideren = toetsen aan de realiteit
  • Kwaliteit controleren
    • Aanspreektitels, geslacht, spelling, grootste fouten in achternaam, test de mailing, controle adressen toevoegen, verhuizers,…
Lees meer...

Voordelen marketing database

  • U kunt:
    • Doelgerichter klanten of prospects benaderen
    • Leads voor verkoopploeg genereren en opvolgen
    • Agenten, dealers of distributeurs beter bijstaan
    • Langdurige relatie met klanten opbouwen en service naar hen toe verbeteren
    • Opportuniteiten vinden voor nieuwe producten of diensten
    • Efficiëntie van reclame-inspanningen en promoties op lange termijn opvolgen dmv voorspellende technieken
    • Klantenbestand beschermen door snel te reageren op promoties van de concurrentie
    • Gegevens in database verhuren, verkopen of ruilen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen