Menu

Gevolgen

  • Klanten worden ontrouw
  • Verschuiving van de aandacht van transactie naar relatie relatie is nu het belangrijkste
    • Relaties uitbouwen is alleen maar mogelijk als er respons en een goede reputatie zijn.
  • DM als strategisch instrument
  • CRM= customer relationship management (vb.: vroeger kreeg je als kind bij de slager een plakje vlees. Ze kenden jou en je familie en ze konden daar op inspelen. Dit bouwt een relatie op.)
    • Stap 1= informatie proberen samen te brengen.
      • Poging tot automatisering van processen
      • Gegevens onttrekken aan de processen
      • Integratie van databronnen
    • Stap 2= alle processen die eigen zijn aan de onderneming ook in CRM stoppen. Zo wordt het 1 systeem waarin alle voor de hand liggende processen weergegeven worden.
      • Communicatieve luik: reacties, klachten, hoe het bedrijf of de klant reageert  alle gesprekken automatiseren + opslaan
Lees meer...

Direct marketing in een veranderende wereld

  • Tussenschakels uitsluiten en hun klanten rechtstreeks benaderen
  • Klanten en prospects zorgvuldig registreren met alle bijzonderheden over levensstijl en koopgedrag  meer interesse in klanten
  • ROI
  • Individualisering en eigenzinniger wordende consument
  • Minder onderscheid tussen producten
  • Kortere levenscycli van producten
  • Strijd om het punt van distributie
  • Overaanbod van commerciële boodschappen in massamedia
  • E-commerce / mondialsering
Lees meer...

Marketingcommunicatiemix

Thematische communicatie: massamedia inschakelen

  • Nadelen: is heel breed, weinig specifiek, duur, niet zo doelgroepgericht en dus ook minder geschikt
  • Altijd voor dezelfde producten reclame

Promoties: zijn sterk

  • Nadelen
    • Concurrent kan binnen de kortste keer knal hetzelfde doen  ze kunnen het concurrentievoordeel meteen kopiëren
    • Is niet zo goedkoop
    • Promotionele spiraal: het is moeilijk om terug te keren naar de oorspronkelijke prijszetting
  • Klanten verwachten dat de producten verkocht worden onder een promotioneel bedrag en het is heel moeilijk dit te veranderen. Klanten zoeken op het internet welke de goedkoopste is. Dit zorgt voor druk op de retailer en ook de prijs komt onder een enorme druk te staan.
  • Persoonlijke verkoop
  • Op zoek gaan naar alternatieven
Lees meer...

Marketingcommunicatie

  • Alle elkaar aanvullende en versterkende boodschappen
  • Boodschappen die door een bedrijf of organisatie worden uitgezonden en waarmee het bedrijf de intentie heeft om het gedrag van de voor de marketing belangrijke personen en groepen te beïnvloeden
Lees meer...

Management van sponsoring

Strategische fase

  • Analyse en prognose
    • Verzameling en evaluatie van informatie
    • Sponsorscenario
      • Doelgroep
      • Doelstellingen
      • Boodschap

Tactische fase

  • Strategische formulering  operationele sponsoractiviteiten van dag tot dag
    • Budget (taakstellende methode)
    • Timing
    • Afstemming sponsorprogramma (kanaal) en integratie marketingprogramma
    • Contractuele elementen

Implementatiefase

  • Nadenken over de uitvoer van de strategie
    • Onderhevig aan externe factoren
    • Sponsoring is een tweezijdig proces

Evaluatie en controle

  • Meten van effectiviteit
    • Feedback deelnemende groepen
    • Trackingmethoden: communicatieresultaten (enquêtes)
      • Merkbekendheid
      • Correcte attributie  het juist toewijzen van de juiste communicatie
      • Invloed op gesponsorde evenement en sponsormerk
      • Overtuigende impact  kracht van communicatie-uiting meten
    • Confrontatiemethoden: blootstelling (bereik en blootstellingfrequentie)
      • Bezoekers
      • Media-aandacht  meten hoeveel seconden ze in beeld geweest zijn
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen