Gevolgen
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Klanten worden ontrouw
- Verschuiving van de aandacht van transactie naar relatie relatie is nu het belangrijkste
- Relaties uitbouwen is alleen maar mogelijk als er respons en een goede reputatie zijn.
- DM als strategisch instrument
- CRM= customer relationship management (vb.: vroeger kreeg je als kind bij de slager een plakje vlees. Ze kenden jou en je familie en ze konden daar op inspelen. Dit bouwt een relatie op.)
- Stap 1= informatie proberen samen te brengen.
- Poging tot automatisering van processen
- Gegevens onttrekken aan de processen
- Integratie van databronnen
- Stap 2= alle processen die eigen zijn aan de onderneming ook in CRM stoppen. Zo wordt het 1 systeem waarin alle voor de hand liggende processen weergegeven worden.
- Communicatieve luik: reacties, klachten, hoe het bedrijf of de klant reageert alle gesprekken automatiseren + opslaan
- Stap 1= informatie proberen samen te brengen.