Types
- Gepubliceerd in Marketing
- Reageer als eerste!
- Sponsoring van evenementen
- Kunst & cultuur selectief (niches)
- Exploitatiemogelijkheden
- Gesponsorde reclame voor producties, cd’s van musicals,…
- Sponsor financiering van de organisatie, technische organisatie, aanschaf van kunst,…
- Voordelen
- Onafhankelijk van sportprestaties
- Weinig kans op rellen en conflicten
- Grotere flexibiliteit
- Specifieke doelgroepen
- Nadelen
- Niche
- Mogelijke aantasting artistieke vrijheid van de kunstenaar
- Exploitatiemogelijkheden
- Sport brede doelgroep, veel media-aandacht
- Amusement / entertainment
- Voordelen
- Bekendheid, imago van het bedrijf en merk, relatiemanagement, corporate hospitality
- Nadelen
- Fans tegenpartij, privéleven gesponsorde, ethische aspecten
- Kunst & cultuur selectief (niches)
- Programmasponsoring
- Billboarding (vb.: dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door…)
- In-script sponsoring
- Product Placement(vb.: producten in films)
- Extra bekendheid, imago-opbouw, acteurs als endorser, meer positieve beoordeling door consument dan reclame, nauw verbonden met programma, positieve wisselwerking sponsor-programma, goed voor iedereen, …
- Goede doelen / maatschappelijke projecten
- Transactiegericht waar het doel is dat je via sponsoring ook meer van je producten kan verkopen
- MUSH (vb.: sponsor Glazen Huis) je verbinden aan een goed doel
- Value marketing
- Opkomst milieusponsoring
- Goed voor bedrijfsimago, goodwill en loyaliteit van het personeel
- Gebeurt vaak lokaal
- Ambush marketing
- Associatie met een evenement zonder sponsorgelden te betalen
- Sponsoring van media
- Hopen dat het publiek het bedrijf als officiële sponsor gaat zien
- Sponsoring van onderwijs en wetenschap
- Sponsoring van lespakketten, computers, schoolreis, studieboeken,…
- Imagoverbetering, schoolverlaters aanspreken, producten promoten in school, bedrijfsmedewerkers actief op school
- Regelgeving
- Geen reclame in lesmateriaal
- Computerapparatuur geen verplichting tot afname software
- Geen bemoeienis in inrichting, exploitatie
- Catering mag de tijdsindeling van de school niet beïnvloeden
- Internetsponsoring
- White paper informatie downloaden via het internet, informatie die een zekere vertrouwdheid heeft, juiste informatie
- Doelstelling = je enerzijds bekendmaken bij een zeker publiek, anderzijds is het een mogelijkheid om je emailadres door te geven
- Sponsoring van inhoud