Menu

Van ad hoc sponsoring tot geïntegreerde sportcommunicatie

Sponsoring =

-zakelijke overeenkomst tussen 2 partijen

-elke commerciële overeenkomst waarbij een sponsor cash, goederen, diensten of knowhow levert om een associatie te kunnen bewerkstelligen tussen het imago de merken en producten van de sponsor met de gesponsorde sportvorm

Public relations=

-identificeren, opzetten en behouden van wederzijdse voordelige verhoudingen tussen organisaties en relatiegroepen

Relatiegroepen= individuen waarmee de organisatie goodwill wenst op te bouwen

Reclame=

-alle betaalde niet persoonlijke communicatie

-de inhoud van reclame wordt bepaald en betaald door een duidelijke afzender

Direct-marketingcommunicatie=

-persoonlijke en directe manier om met klanten en prospects te communiceren

Sales-promotions=

-alle activiteiten waarmee marketeers op korte termijn de verkoop proberen te verhogen

Mecenaat = sponsoring uit liefdadigheids-intentie, zonder dat de mecenas een concrete tegenprestatie verwacht

Sportsponsering =

-het recht om een merknaam of bedrijfsimago te vermelden op mediadragers in een sportomgeving

-een explosief groeiend communicatie –instrument

Promotional licensing = een organisatie koopt een naam of logo in sportvorm aan

Endorsement= ambassadeurschap

Celebrity endorsement= een merk verbindt zich via sponsoring met een beroemdheid

-naast sportsponsoring hebben we ook nog : cultuursponsoring, maatschappelijke sponsoring, sociale sponsoring,..

-sponsoring is een van de best bewaarde bedrijfsgeheimen van een bedrijf

-het gaat vaak om zwart geld

10 sponsorprincipes

  1. Merkstatus en merkstrategie moeten bekend zijn ls basis voor sponsoring
  2. Bedrijven moeten in een vroeg stadium bij sponsoring betrokken worden
  3. Onderzoek zorgt voor een goede verstandhouding
  4. Denk 3dimensionaal
  5. Kies een trouwe partner
  6. Wees beide duidelijk over wat je wil
  7. Goede contractuele afspraken
  8. Wees innovatief
  9. Integreer alle marketinginspanningen
  10. Stel duidelijke succesindicatoren op

-belangrijkste sportsponsormerken zijn Nike en Adidas , daarna Coca-cola

Lees meer...

Beroepen bij de adverteerder

PRODUCT MANAGER in theorie

-beheerst de hele productieketen, positionering van het product, e doelgroep, de prijs, de packaging, promotie,..

MARKETINGDIRECTEUR in theorie

-denkt na over het beste reclamebeleid

-moet een communicatiestrategie definiëren en een document opstellen dat de belangrijkste punten samenvat

CHIEF COMMUNICATOR OFFICER in theorie

-zorgt voor een samenhangend bedrijfsimago

-waakt over de coherentie van al het gecreërde

Lees meer...

Beroepen in reclame

Doel van reclamemensen :

-onderneming een meerwaarde geven door een merk op te bouwen

-De consument verleiden

-een maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen

Verschillende fases op het bureau:

-communicatiestrategie, definitie van het concept, keuze van reclamedragers , productie reclameboodschappen , …

COPYWRITER

-bedenkt en schrijft de reclameboodchap

-verzamelt alle info hiervoor

-stelt verschillende projecten voor

-redactie van alle teksten die gebruikt worden

-kiest beeld en lay out met ART DIRECTOR

= materiële voorbereiding

ART DIRECTOR

-zoekt de visuele ideeën op basis van het gekozen medium

-leidt een team van vormgevers en externe dienstverleners : fotografen,..

CREATIVE DIRECTOR

-superviseert het werk van de art director en de copywriter

-geeft taken aan de creatieve teams

-hij ziet alles wat er buiten gaat , hij is verantwoordelijk voor wat het bureau produceert

ACCOUNT DIRECTOR in theorie

-superviseert de teams die meewerken aan de verwezenlijking van een reclamecampagne

-zorgt ervoor dat deadlines worden nageleefd

-onderhandelt met de klant: weet wat noden en behoeften zijn

-giet dit in een communicatiestrategie en briefing

-presenteert elke werkfase aan de klant

-staat in voor de uitvoering van de campagne

-staat in voor merkimago van het bureau

ACCOUNT EXECUTIVE in theorie

-tussenpersoon tussen klant en bureau

-zoekt de beste mogelijkheden om de doelgroep te bereiken e.d

-bepaalt communicatiestrategie = lastenboek

-link tussen verschillend teams die met een budget moeten werken

STRATEGIC PLANNER in theorie

-waakt over de economische en de marktevoluties

-vormt de denktank

-interface tussen de commerciële en de creatieven

-moet inzicht hebben in de merkcultuur

MEDIAPLANNER in reclamebureau

-bepaalt de beste mediastrategie om de campagne zo goed mogelijk te laten presteren

-doet een gedetailleerde analyse van de verschillende media

-houdt concurrentie in het oog

-analyseert informatie over de doelgroepen

-bepaald de campagnedoelstellingen

-overzicht van de productkenmerken

-mediastrategie

-organiseert en coördineert de lancering van een reclamecampagne

MEDIAPLANNER in mediabureau

-al het bovenstaande

-MAAR

-bepaald de mediastrategieën die beantwoorden aan de verkoop-, marketing- en communicatiedoelstellingen van de adverteerder

RESEARCH DIRECTOR in theorie

-verzamelt gegevens die een aanbeveling helpen opbouwen en staven

RADIO-TV PRODUCER in theorie

-concrete uitwerking en technische uitvoering van de reclamecampagnes

1. audiovisuele

2. print

-analyse van de bestelling van de klant

-planning opstellen

-aanbestedingen doen en leveranciers selecteren

-verschillende fases opvolgen

ART BUYER in theorie

-moet onmiddellijk inzetbaar talent vinden

-geeft het reclame-idee vorm

-zoekt geschikte medium

-bepaald de stijl

-beheerst financiële kant

-volgt artistieke activiteiten op elk vlak

TRAFFIC in theorie

-verantwoordelijk voor de interne coördinatie tussen de commerciële dienst, de creatie en de productie

Lees meer...

Beelden zijn meervoudig

-er zijn verschillende deelelementen in een beeld dat we hebben

1. globale indruk: we voelen of het duur of geodkoop is = prijsbeeld / price image

2.een gevoelsmatige indruk / ervaring = functional image

3. een idee dat je hebt over de mensen die het product gebruiken = users image

4. een idee dat je hebt over de organisatie die het product produceert = corporate

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen