Menu

Productdifferentiatie

Men probeert zich van de concurrentie te onderscheiden door het aanbieden van objectieve en/of subjectieve productverschillen.

De productdifferentiatie geeft de producent een zekere speelruimte op het gebied van de prijs.

Een hogere prijs kan gevraagd worden, terwijl de gekochte hoeveelheid maar in beperkte mate verkleint.

De spelingsmarge op prijsgebied naar boven toe vermindert de noodzaak van strikte kostenminimalisatie.

Lees meer...

Kostenverlaging

Men kan ernaar streven de producent te worden met de laagste kostprijs per eenheid, waardoor men een sterkt positie krijgt tov de concurrenten.

Als gevolg hiervan heeft men het meeste ruimte om de prijs te laten dalen, zelfs tot op een peil dat het voor anderen verlieslatend wordt.

De lage kostprijs kan verschillende oorzaken hebben:

  • Schaalvoordelen
  • Efficiënter werken als gevolg van ervaring
  • Aanwenden van nieuwe technologie
  • Aanwenden van een nieuwe vestigingsplaats
Lees meer...

Positieverbeterende strategieën

Men erkent volgende strategieën om de relatieve positie van het eigen bedrijf tegenover de concurrenten te verbeteren:

  • Het nastreven van kostenleiderschap
  • Het zich door productdifferentiatie gunstig onderscheiden
  • Het zich volledig toeleggen op een welbepaald marktsegment
  • Integratie
  • Diversificatie
  • Internationalisatie
Lees meer...

Marktafspraken

Er zijn volgende types afspraken:

  • Marktverdeling: aanbieders komen overeen mekaars markt gedeeltelijk of geheel gerust te laten.
  • Prijsafspraken: er wordt overeengekomen op welke prijsniveaus de producten in kwestie verkocht zullen worden.
  • Quota: er worden markaandelen afgesproken. Degene die het quotum overschrijdt vergoedt degene die het quotum niet haalt via een soort clearingsysteem.
  • Gezamenlijke verkoopkantoren: deze staan in voor de verkoop van alle producten waarrond afspraken gemaakt werden, waardoor een instrument van controle ontstaat en als gevolg hiervan ook van stabiliteit.
  • Collectieve en wederzijdse exclusiviteit: er wordt een overeenkomst gemaakt waarbij de bedrijven aan exclusieve afname en toelevering beloven. Ze worden aan elkaar gebonden.
  • Cumulatieve kortingen: afnemers krijgen een stijgende korting op de gesommeerde aankopen die verricht werden bij dezelfde leverancier, hieruit resulteert een sterke binding die concurrentieremmend werkt (verboden in EU).
  • Specialisatieafspraken: hebben tot doel de productie onderling toe te wijzen aan diegene die er naar verhouding het beste voor geplaatst is, en aansluiten hierbij aan mekaar toe te leveren.
  • O&O-afspraken: bedrijven kunnen besluiten samen onderzoek en ontwikkeling te verrichten.

Lees meer...

Vergroten van de concentratie

Hoe sterker een sector geconcentreerd is, hoe kleiner de concurrentiedruk, dwz hoe minder de kleintjes de groten kunnen uitdagen.

Het lijkt dus vanzelfsprekend economisch streven vanwege de betrokkenen om de concentratiegraad binnen de sector op te voeren.

Dit kan via:

- Fusie met of overname van een andere onderneming

- Horizontale expansie (door snelle marktpenetratie proberen markt- en schaalvoordelen te verwerven)

- Franchising: binnen de distributiesector is zo een snelle marktpenetratie veelal mogelijk via een franchisingsysteem, waarbij men met beperkte financiële middelen toch zeer snel aan uitbreiding kan doen.

- Onzichtbare concentratie in de vorm van financiële vervlechting of persoonlijke connecties tussen ondernemingen waardoor men gemakkelijker komt tot economisch interessante concurrentieverminderende marktafspraken.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen