Menu

Aandacht

Aandacht wordt meer:

- Selectief

  • Ze hebben enkel aandacht voor wat relevant is
  • Onderzocht door het toevoegen van niet relevante stimuli in taken

- Aanpasbaar

  • Ze passen hun aandacht aan aan de eisen van de situatie
  • Onderzocht door kinderen eerst iets te laten indelen volgens kleur en daarna volgens vorm

- Planmatig

  • Ze hanteren een meer gestructureerde aanpak van taken
  • Ze gaan systematisch zoeken naar gelijkenissen en verschillen, ze beslissen wat ze eerst en wat laatst gaan doen
  • Kinderen leren ook plannen door samen te werken met meer ervaren anderen (Vygotsky!)
Lees meer...

Informatieverwerking

Piaget focust zich vooral op een algemene cognitieve verandering

Informatieverwerking onderzoekt de verschillende aspecten van het denken.

Belangrijke verbeteringen in de informatieverwerking:

  • Toename van informatieverwerkingscapaciteit
    • Tijd die nodig is voor verwerking neemt bij vele taken af tussen 6 en 12 jaar

Door (biologische basis):

  • Myelinisatie

Vermindering aantal actieve synapsen

  • Synaps = uitloper van een zeuwcel naar een uitloper van een ander zenuwcel. Onactieve synapsen worden geleidelijk aan uitgeschakeld.
  • Werkgeheugen neemt toe

  • Toename van cognitieve inhibitie
    • Inhibitie = de mogelijkheid tot het onderdrukken van interne en externe stimuli die afleiden
    • Door: verdere ontwikkeling van frontale lob en de hersencortex (biologische basis)

Buiten de ontwikkeling van de hersenen, spelen strategieën ook een rol (zie verder)

Lees meer...

Evaluatie van het concreet operationele stadium

Piaget had gelijk dat kinderen in de lagere school veel meer systematisch en rationeel denken dan kleuters.

Maar onduidelijk of dit nu een kwestie is van:

  • Continue verbetering van logische vaardigheden (informatieverwerking)
  • Discontinue herstructureringen van het denken (Piaget)

Waarschijnlijk beide soorten van veranderingen.

Piaget voelde zoiets aan met zijn begrip van geleidelijk beheersen van logische begrippen.

Conclusie: combinatie van Piaget en informatieverwerkingstheorie biedt het meest perspectief om ontwikkeling van het denken in de lagere schoolleeftijd te begrijpen.

Lees meer...

Robbie Case

cognitieve schema’s worden meer automatisch en eisen minder aandacht, waardoor meer plaats in het werkgeheugen zodanig dat kinderen zich kunnen concentreren op het combineren van oude schema’s of het vormen van nieuwe (bv. conservatietaak)

Wanneer schema’s van een Piaget stadium automatisme geworden zijn, is er meer werkgeheugen beschikbaar om deze schema’s te integreren in een verbeterde representatie.
 Resultaat: kinderen verwerven centrale conceptuele structuren = netwerken van begrippen en relaties die
denken bevorderen in veel verschillende situaties

Case en zijn collega’s ontdekten dat:

Eerst: kinderen zich concentreren op 1 dimensie
bv. in een verhaal maar 1 verhaallijn volgen, in een tekening elk object apart tekenen waardoor mama,
papa en huis op 1 lijn en gelijke grootte.

Dan: kinderen zich richten op twee dimensies
bv. 2 verhaallijnen en tekeningen die zowel de kenmerken als de relatie tussen objecten onderling weergeven

Tenslotte: kinderen meerdere dimensies integreren
bv. hun tekeningen houden rekening met verschillende punten van referentie, zoals ver,dichtbij, ze
brengen dus perspectief aan.

Dus de theorie van Case geeft een verklaring voor het geleidelijk verwerven van logische begrippen:

  • Conservatietaken stellen verschillende vereisten inzake informatieverwerking; dus meer of minder werkgeheugen
  • Ervaringen van kinderen verschillen sterk (bv. sommigen tekenen meer, andere vertellen meer verhalen)

Als kinderen de centrale conceptuele structuren van hun eigen leeftijd niet hebben, dan kunnen die aangeleerd worden (training)
Transfer naar schoolse taken, vandaar toepassingen in onderwijssettings.

Lees meer...

De impact van de cultuur en formele opleiding (school)

Cultuur: in niet-westerse culturen (weinig school)  conservatie vaak later verworven, nl 11 jaar of later)
Dit suggereert dat deelnemen aan alledaagse activiteiten kinderen helpt om conservatie en andere problemen van Piaget te beheersen.

School: kinderen die al langer naar school geweest zijn doen het beter op Piaget taken

Context: maar ook ervaring met niet-schoolse activiteiten bevorderen concreet operationeel denken
bv. meisjes die leren weven in Mexico als alternatief voor naar school gaan. Noord Amerikaanse kinderen van dezelfde leeftijd doen het veel beter op de taken van Piaget, maar hebben moeilijkheden met weefproblemen.

DUS: logisch denken ontwikkelt niet spontaan, maar onder invloed van opleiding, context en cultuur (zie theorie Vygotsky!)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen