Sociale leertheorie:
- Gedrag komt voor zelfperceptie
- Geslachtsstereotiep gedrag leidt tot geslachtsidentiteit
Cognitieve ontwikkelingstheorie:
- Zelfperceptie komt voor gedrag
- Kinderen ontwikkelen een geslachtsconstantie(‘gender constancy’)
= inzicht dat het geslacht biologisch bepaald is en hetzelfde blijft, zelfs als de kleren, haarstijl en
spelactiviteiten veranderen. (verworven aan het einde van de kleutertijd, 6 jaar)
-> Dit idee gaan ze dan gebruiken om hun gedrag te leiden.
Het beheersen van deze geslachtsconsistentie is geassocieerd met de verworvenheid van conservatie en verschijning – realiteit.
Opgelet: kinderen informatie geven over genitale verschillen resulteert niet in geslachtsconstantie
-> suggereert dat cognitieve onrijpheid, niet sociale ervaring, verantwoordelijk is voor de moeilijkheid voor
kleuters om te permanentie van de sekse te begrijpen.
Maar dit kan niet alles verklaren, ook jonge kinderen vertonen al geslachtsgebonden gedrag.
De rol van geslachtsconstantie in ontwikkeling van de geslachtsidentiteit is onduidelijk
Maar zodra kinderen over geslachtsrollen nadenken, wordt hun geslachtsgebonden gedrag versterkt.
Gender-schema theorie
- Combinatie van sociale leer- en cognitieve ontwikkelingstheorieën