Menu

Leeftijdgenoten

> Versterken gedrag dat past bij het eigen geslacht

> Bekritiseren het gedrag dat hoort bij het ander geslacht. Jongens laten jongens met “vrouwelijk” gedrag laten ze links liggen.

> Jongens en meisjes hebben een andere stijl van sociale beïnvloeding waardoor ze minder met elkaar omgaan

  • Jongens spelen meestal in grote groepen en commanderen, dreigen en fysieke kracht horen daarbij
  • Meisjes spelen vaak in groepjes van 2 , ze gebruiken vriendelijke verzoeken, overreding en aanvaarding.

> Kleuters bevoordelen hun eigen groep.

Lees meer...

Leraren (kleuterschool)

> Meisjes worden meer aangemoedigd om deel te nemen aan activiteiten die gestructureerd zijn door volwassenen, jongens worden meer aangemoedigd om deel te nemen aan ongestructureerde activiteiten.
Meisjes gaan zich meer rond de leraar nestelen en de aanwijzingen volgen, terwijl jongens aangetrokken worden door de plaatsen in de klas waar de leerkrachten het minst bij betrokken worden.

> Leraren zijn meer afkeurend en controlerend tegenover jongens

Lees meer...

Omgevingsinvloeden

Ouders hebben geslachtsgebonden opvattingen

Direct

  • Het opvoedingsgedrag
    • Bv. Verschillende speelstijlen aanmoedigen bij jongens en meisjes
    • Bv. Onafhankelijkheid versterkt bij jongens, intimiteit en afhankelijkheid bij meisjes
    • Bv. Moeders gaan vaker emoties benoemen voor meisjes en verklaren voor jongens

Indirect

  • Aanwijzingen in taal
    • Bv. moeders noemen het geslacht van figuren in prentenboeken
    • Bv. moeders doen algemene uitspraken over geslacht
      (“Jongens kunnen matroos zijn”, “meisjes houden meestal niet van vrachtwagens”)

Hoe minder traditioneel de ouders zijn, hoe minder de kinderen stereotiep zijn.

Jongens zijn het meest stereotiep door de invloed van de vaders.

Lees meer...

Genetische invloeden

Evolutionaire aanpassingswaarde:

- Mannen: competitie om vrouwelijke partners, daardoor dominantie

- Vrouwen: opvoeden van kinderen, daardoor intimiteit en responsiviteit

Hormonen (androgenen) bepalen de stijl van het spelen:

- Jongens: ruwe en lawaaierige bewegingen

- Meisjes: kalm en rustige handelingen

Door de verschillende stijl van spelen gaan ze geleidelijk aan meer leden van het eigen geslacht gaan opzoeken om mee te spelen.

Lees meer...

Geslachtsgebonden overtuigingen en geslachtsgebonden gedrag

Vanaf 2 jaar kunnen kinderen termen als “jongen” en “meisje” correct gebruiken

Kleuters associëren speelgoed, gereedschappen, gezinsitems, spelletjes, kleuren, ... met sekse. En hun acties reflecteren hun overtuigingen, niet enkel in de voorkeuren van het speelgoed, maar evengoed in persoonlijkheidstrekken:

- Jongens: actief, assertief, openlijke agressie

- Meisjes: angstig, afhankelijk, relationeel agressief

Geslachtsgebonden overtuigingen worden sterker in de kleuterperiode (er worden bv. geen afwijkingen geduld: “mannen dragen geen rokken “(kilt), meisjes kunnen geen politie zijn en jongen kunnen niet voor baby’s zorgen)

Kleuters begrijpen nog niet dat kenmerken die samenhangen met het geslacht niet bepalen of iemand mannelijk of vrouwelijk is!

Lees meer...

Stereotiepe geslachtsrollen

Geslachtsrol-stereotypering (‘gender typing’) = iedere associatie van voorwerpen, activiteiten, rollen of (persoonlijkheids)trekken met één van de geslachten op een manier die aansluit bij de culturele stereotypes

Theorieën:
- Sociaal leren: yersterking en model-leren
- Cognitieve ontwikkelingstheorie: kind als actieve denker
- Geslachtsschema’s : combinatie van de 2 vorige

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen