Menu

Stabiliteit van temperament

Het begrip “temperament” impliceert stabiliteit. Vele studies geven steun aan het idee van stabiliteit op lange termijn.

MAAR stabiliteit is meestal laag tot matig
 Grootste reden is dat temperament zichzelf ontwikkelt met leeftijd.
Bv. de betekenis van het activiteitsniveau verandert. Een actieve, wriemelende baby heeft de neiging heel opgewonden en oncomfortabel te zijn. Wanneer kinderen op zichzelf beginnen te bewegen, is het omgekeerde waar. Een actieve kruiper is meestal alert en geïnteresseerd in het exploreren, terwijl een inactieve baby dan angstig en teruggetrokken (verlegen).

Daardoor zijn predicties op lange termijn pas mogelijk van het 2e levensjaar en later. Het is ook zo dat het temperament van kinderen zelden verandert van het ene extreme naar het andere.

2 – 3 jarige met angstige en negatieve, irriterende temperamenten die rustige, steunende parenting ondervinden, zijn beter in het managen van hun reactiviteit. Ze zijn meer geneigd om hun moeilijkheden gedurende de vroege schooltijd te doen dalen.

Er zijn vele factoren die een rol spelen bij stabiliteit:

  • Ontwikkeling van biologische systemen
  • Bewuste controle
  • Opvoedingservaringen
Lees meer...

Temperament meten

Methoden:

  • Interviews met of vragenlijsten voor ouders

Nadeel: subjectiviteit en vooringenomenheid van de ouders

Voordeel: correleren wel (matig) met gedragsobservaties

  • Gedragsbeoordelingen door mensen die het kind kennen, zoals kinderdokters, leerkrachten, ...
  • Rechtstreekse observatie door onderzoek

Thuis

  • Nadeel: sommige gedragingen die men zou willen meten komen dan weinig frequent voor

Labo

  • Nadeel: angstige kinderen kunnen zo ontdaan zijn dat ze de sessie niet kunnen afmaken
  • Voordeel: de ervaringen van de kinderen kunnen hier nog steeds beter gecontroleerd worden
Lees meer...

Niet geclassificeerd

  • 35 %
  • Unieke combinatie temperamentkenmerken

Waar bevinden zich de problemen?

- Meeste problemen vind men bij moeilijke kinderen; ze vertonen angstig, teruggetrokken en agressief gedrag in vroege/middenkindertijd, m.a.w. in het lager onderwijs

- Ook bij ‘slow-to-warm-up’ kinderen is er overdreven angstig gedrag te merken en ook traag gedrag op school en in groep leeftijdsgenoten is hier opvallend. Bij deze groep zijn er wel minder problemen in de vroege jaren dan bij de moeilijke kinderen.

Rothbart heeft een recenter model van structuur van temperament ontwikkelt, waarin hij een dimensie vermeldt die niet geïdentificeerd is bij Thomas en Chess, nl. ‘irritable distress’. Deze maakt het onderscheid tussen:
- reactiviteit dankzij frustratie
- reactiviteit dankzij angst

Ook verschillen individuen niet enkel in hun reactiviteit op elke dimensie, maar ook in hun bewuste controle volgens Rothbart.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen