Menu

Evaluatie pasgeborene

Neonatal Behavioral Assessment Scale (NBAS)
= onderzoeken van de reflexen van de pasgeborene, de staatveranderingen, de reselected op fysieke en sociale stimuli en andere reacties.
 Bedoeling: capaciteit van elke kind nagaan om steun van verzorger uit te lokken en om zijn/haar gedrag aan te passen zodat hij/zij niet overgestimuleerd raakt.

In totaal wordt deze test 2x afgenomen en gaat men de veranderingen van de scores over deze 2 weken nagaan. Deze herstelcurves of ‘recovery curves’ laten toe intelligentie en ontbreken van emotionele en gedragsproblemen op kleuterleeftijd te voorspellen.

Deze NBAS-scors geven de ouders informatie over het kind; daardoor krijgen ze meer vertrouwen en gaan ze beter met het kind om.

Lees meer...

Gezichtszin

Het minst ontwikkelde zintuig van pasgeboren baby’s:

> De cellen (kegelcellen, staafcellen, ...) op het netvlies moeten zich nog organiseren (duurt enkele maanden)

> De gezichtszenuw en visuele cortex zijn pas volledig in orde na enkele jaren

> De baby kan niet op grote afstand zien en kan dus niet goed ‘inzoomen’. Dit komt doordat de kleine spiertjes rond de lens van het oog nog zwak zijn.

> Kleurenzicht verbetert pas na enkele maanden

> De gezichtsscherpte = de fijnheid of onderscheidingsvermogen van het gezicht, is nog beperkt

Baby’s zoeken hun omgeving af en proberen interessante voorwerpen te volgen.

Lees meer...

Gehoorzin

Pasgeboren baby’s kunnen verscheidene geluiden horen bij geboorte

> Ze verkiezen complexe geluiden boven eenvoudige klanken

> Ze leren klankpatronen in enkele dagen

> Ze zijn gevoelig voor menselijke stem

Experiment:

Wanneer baby’tjes aan een fopspeen zuigen horen ze het geluidje “ba”. Het zuigen gaat stijgen totdat ze er genoeg van hebben en stoppen weer. Wanneer het geluidje verandert in “ga” neemt de frequentie in zuigen weer toe. Dit duidt aan dat kinderen deze subtiele geluidsverandering ontdekken
 Deze capaciteiten onthullen dat de baby klaar is om gelijk welke taal te leren.

Wanneer je tegen een baby’tje praat kan je het best:

> Een trage, hoge, expressieve stem gebruiken

> Een rijzende toon hebben aan het einde van de zinnen

> Pauzeren vooraleer verder te gaan

Lees meer...

Reukzin

De pasgeborene heeft een voorkeur voor geuren vanaf de geboorte. Ook kunnen ze geuren lokaliseren en de moeder herkennen door de geur vanaf de geboorte.

Experiment:

Baby’s die borstvoeding krijgen:

> Verkiezen van borst eigen moeder boven de borst van een andere zogende moeder

Baby die flesvoeding (‘formula’) krijgen:

> Verkiezen borst van de zogende vrouw boven de flesvoeding

> Verkiezen borst zogende vrouw boven de borst van een niet-zogende vrouw

Baby’s verkiezen ook de ongewassen borst boven een pas gewassen borst.

Lees meer...

Smaakzin

Gezichtsuitdrukkingen onthullen dat pasgeborenen enkele basissmaken kunnen onderscheiden:

> Zout: moet het kind gaandeweg leren appreciëren (vanaf 4 maanden)om daarna water te drinken en vast voed te gaan accepteren.

> Zoet: de spieren zijn ontspannen bij het proeven van zoet (ook de borstmelk is zoeter)

> Zuur: tuiten van de lippen

> Bitter: mondhoeken naar beneden

Heeft een overlevingsfunctie: zoete borstmelk van de moeder is het beste voor de groei en ontwikkeling, dus onmiddellijk appreciëren.

Het kindje leert snel te houden van nieuwe smaken. Zo ook wanneer het kindje allergisch is aan koemelk, dan krijgt het sojamelk toegediend en al snel prefereren kindjes deze melk over gewone melk.

Experiment in Frankrijk: Vrouwen die aan de laatste 2 weken zijn van hun zwangerschap worden gevraagd om anijs te eten of net geen anijs te eten (controlegroep). Wanneer de kindjes geboren worden en ze krijgen de geur van anijs voorgeschoteld, dan gaan de kindjes van de controlegroep in hoofdje wegtrekken in tegenstelling tot de andere kindjes.

Lees meer...

Huilen

> Huilen is het eerste middel voor baby’s om lichamelijke behoeften kenbaar te maken.

> Honger is de meest frequente oorzaak

> Kinderen huilen vaak mee als een ander kind huilt. (aangeboren vermogen om te reageren op het lijden van een ander)

> Huilen roept sterke gevoelens van algemene opwinding (‘arousal’) en onbehagen op bij mannen en vrouwen, ouders en niet-ouders. D.w.z. dat mensen zich spontaan aangesproken voelen om iets te doen waardoor het kindje stopt met huilen.

> Er zijn verschillende manieren om huilende kinderen te troosten

  • Op schouder nemen en ‘schudden’ of rondlopen
  • Inwikkelen
  • Fopspeen
  • Rijden in (kinder-)wagen, schommelen
  • Zachte muziek laten horen of zacht praten
  • Combineer methoden
  • Kort laten huilen

> Huilen van baby’s met hersenbeschadiging en die met geboortecomplicaties klinkt vaak schril en doordringend.

> Colic = onafgebroken wenen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen