Combinatie experimenteel en ontwikkelingsopzet
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Alle onderzoek in de ontwikkelingspsychologie laat alleen correlationele conclusies toe, geen causale inferenties. Maar causale informatie is toch wenselijk.
Vandaar: experimenteel manipuleren van ervaringen (bv. muzieklessen beïnvloeden IQ)
Indien de ontwikkeling dan beter verloopt, dan sterke evidentie voor causale samenhang.
Combinatie experiment en (vooral) longitudinale benadering komt steeds vaker voor!
Design | Beschrijving | Pluspunten | Minpunten |
Algemeen |
|
|
|
Correlationeel | De onderzoeker verkrijgt informatie over de deelnemers zonder de ervaringen te veranderen | Laat het bestuderen van relaties tussen variabelen toe. | Geen mogelijkheid om causale uitspraken te doen. |
Experimenteel | Er is een toevallige toewijzing van de deelnemers in de verschillende condities. In elke conditie is de onafhankelijke variabele anders gemanipuleerd. Vervolgens gaat met het effect van deze variabele op de afhankelijke variabele meten. Dit kan zowel gebeuren in een laboratorium als in de natuurlijke omgeving | Mogelijkheid om een oorzaak-en-gevolg uitspraak te doen | Wanneer het onderzoek plaatsvond in een laboratorium mogen de bevindingen niet veralgemeend worden naar de echte wereld. In veldexperimenten is de controle over de gemanipuleerde variabele moeilijker dan in een laboratorium. In natuurlijke experimenten is er een gebrek aan toevallige toewijzing en is het minder precies. |
Ontwikkeling |
|
|
|
Longitudinaal | De onderzoeker bestudeert dezelfde groep van deelnemers op verschillende leeftijden | Mogelijkheid om algemene patronen en individuele verschillen in de ontwikkeling en relaties tussen vroege en late gebeurtenissen en gedrag te bestuderen. | Leeftijdsgebonden veranderingen kunnen vertekend zijn door uitval, praktijkeffecten en cohort-effecten |
Cross-sectioneel | De onderzoeker bestudeert groepen van deelnemers die verschillen in leeftijd maar op dezelfde moment. | Efficiënter dan het longitudinaal onderzoek. Heeft geen last van problemen zoals uitval en praktijkeffecten. | Laat geen individuele studie van ontwikkelingstrends toe. Leeftijdsverschillen kunnen vertekend zijn door de cohort-effecten. |
Sequentieel | De onderzoeker doet verschillende cross-sectionele of longitudinale onderzoeken (= sequenties) op verschillende tijdstippen. | Laat vergelijkingen toe tussen longitudinale en cross-sectionele onderzoeken. Onthult cohort-effecten. | Kunnen dezelfde problemen hebben als longitudinaal en cross-sectioneel onderzoek, maar het design zelf helpt de moeilijkheden te identificeren. |