Menu

Fenomenologie:

  • Is een beschrijvende methode die verklarend is en die leidt naar begrijpen. Deze methode is deels gebaseerd op de a priori wetenschap die bestudeert hoe we tot het weten komen en op empirisme.
  • Door een persoonlijke oriëntatie binnen het zelf te kiezen, hoopte Bretano op een psychologische methode die toelaat om psychologische daden te beschrijven in de woorden van de subjectieve, ervarende persoon.

Bretano had zijn invoed op de gestalt beweging en het eclectische Amerikaanse functionalisme.

Lees meer...

Franz Bretano (1838-1917)

  • Zijn studie van de Scholastiek heeft de keuze van zijn onderwerp voor zijn thesis beïnvloedt.
  • Zijn vele studenten hadden onder zich Karl Stumpf; Edmund Husserl, de stichter van de moderne fenomenologie; en Sigmund Freud.
  • Bretanos was zijn meest belangrijke werk in de psychologie.
  • Psychologie vanuit een empirisch standpunt (1874) was bedoeld als de eerste van een serie verklaringen van het bereik en de methodologie van psychologie. Hij heeft nooit de latere volumes afgewerkt dus hebben we enkel maar een kader van zijn visie op psychologie.
  • Staat in scherp contrast met Wundt. Bretano definieerde psychologie als de wetenschap van psychische fenomenen die uitgedrukt worden als daden en processen.
  • Deze definitie contrasteert met psychologie gezien in termen van fysiek reductionisme, bewustzijn of associatief denken. Bretano bekeek bewustzijn in termen van een eenheid uitgedrukt door daden.
  • Dus, structuralisme zijn inherente doel om de elementen van bewustzijn te vinden was zinloos omdat volgens Bretano zo'n studie de essentiële eenheid van bewustzijn vernietigt, en zulke elementen, als ze al bestaan, geen enkele psychologische betekenis hebben. Daarom, volgens Bretano, zijn enkel de producten van bewustzijn- de daden en processen- psychologisch.
  • Hij onderschreef een fysiologisch of biologisch substraat van psychologische daden, die informatie geven over, maar niet identiek zijn met psychologische daden.
  • Bretano geloofde verder dat er twee niveaus zijn van psychologische studie:
    • Zuivere psychologie bestudeert fysiologische overwegingen, individuele verschillen, persoonlijkheid en sociale niveaus.
    • Toegepaste psychologie bestaat uit de waarde van psychologie voor andere wetenschappen.

Bretano pleitte voor hierarchische niveaus van klassen van psychische fenomenen. Op het voorstellingsniveau is enkel opmerkzaamheid; het komt overeen met de niet-gematigde ervaringen die Wundt zag als de hele kern van psychologie. Hoewel, Bretano leerde dat er er na de opmerkzaamheid een cognitieve klasse komt.

Ten slotte is er een niveau van personalisatie van psychologische verschijnselen, een type van assimilatie dat ervaring individualiseert, wat hij de klasse van interesse noemde.

Zijn methode:

Als een empirische wetenschap wordt psychologie bestudeerd door observatie, maar is niet herleid tot zijn elementaire onderdelen. Bretano ging in de plaats daarvan voor verschillende empirische methoden die toepasbaar zijn op het kernonderwerp van de psychologie.

Waarschijnlijk de meest belangrijk was de methode van innerlijke perceptie van aan de gang zijnde handelingen. Deze methode was geen introspectie in de zin van Wundt, maar veeleer een naïef verslag geven van evidente psychische verschijnselen.

De objectieve observatie van voorbije psychische handelingen in het geheugen, de observatie van open gedrag van mensen, en de observatie van voorafgaande en fysiologische processen die samenhangen met psychologische handelingen. Concluderend, Bretanos empirisme was open, maar sterk gebaseerd op observatie.

Lees meer...

Psychologie als menselijke wetenschap

Tijdgenoten van Wundt:

  • Ging niet akkoord met de beperkingen die Wundt en Titchener oplegden aan de psychologie.
  • Deze groep van psychologen gaven geen alternatief of een coherente rivaliserende school voor de structurele psychologie.
  • Ze gingen niet akkoord met de zowel het bereik als de methodologie van Wundts formuleringen.
  • Ze gingen wel akkoord dat psychologie niet gebonden moet zijn aan één wetenschappelijke methode en dat de wetenschap zelf meer dan alleen maar de experimentele methode in zich houdt.
  • Hun conclusies over psychologie passen beter binnen de Duitse filosofische aanname van geestelijke activiteit dan de psychologie van Wundt; logisch gezien werden er vanuit hun onderwijs meer systematische uitdrukkingen van psychologie afgeleid.
Lees meer...

Gematigde ervaring

in tegenstelling, wordt beïnvloed door een inhoud die al in de geest aanwezig is, zoals eerdere associaties en de emotionele en motiverende status van een persoon.

Structurele psychologie probeerde om de integriteit van de psychologie te verdedigen door ze tegenover de fysica te zetten: fysica bestudeert de fysieke, of materiële wereld, zonder verwijzing naar de persoon, door observerende methodes van zorgvuldig gecontroleerde inspectie.

Het centrale onderwerp van de structurele psychologie is het proces van bewustzijn, vrij van associaties. …, psychologie moet vrij zijn van de krachten van metafysica, gezond verstand en nuts- of toegepaste belangen, die zijn integriteit kunnen vernietigen.

De experimentele methode die voorgesteld werd om toepasselijke analyse te maken van de mentale inhoud was die van de introspectie. Deze techniek van zelf-beschrijving is de tijdloze aanpak om zelf-ervaringen te beschrijven. Hoewel, introspectie zoals beschreven door Wundt en Titchener was meer rigide en gecontroleerd.

De geloofwaardigheid van structurele psychologie rustte op het correcte gebruik van introspectie- dat is, de nadruk op onmiddellijke ervaring (in plaats van de matige ervaring) als het onderwerp van psychologie dicteerde een vertrouwen op de methode van het aanboren van zulke directe ervaringen. Vervolgens, introspectie werd pas geldig beschouwd wanneer het gedaan was door ervaren wetenschappers en niet door naïeve observeerders.

De meeste voorkomende fout bij ongetrainde introspectie-beoefenaars was de "stimulus fout"- dit is het geobserveerde object beschrijven in plaats van de bewuste inhoud. Stimulus fouten, volgens Titchener, resulteerden niet in psychologische gegevens, maar in fysieke beschrijvingen.

"Beeldenloze gedachten controverse" waarin anderen, en dan vooral Külpe, Binet en Woodworth, de mogelijkheid van gedachtenprocessen zonder discrete mentale beelden stelden. Zo'n interpretatie was onaanvaardbaar voor Titchener omdat het zijn analytische visie van de gedachte tegensprak, die een beschrijving van elementen die bestonden uit afbeeldingen tegensprak. In de plaats daarvan, verving het een meer holistische of fenomenale visie op gedachteprocessen, ongeanalyseerd in samenhangende elementen.

In essentie, Wundt dacht dat gevoelens varieerden langs drie dimensies. Titchener ging er met maar één akkoord:

Wundt Titchener

Plezierig-onplezierig Ja

Druk- ontspanning Nee

Opwinding- kalmte Nee

De aanvaarding van Titchener van enkel de eerste dimensie leidde hem ertoe om emoties te herleiden naar organische reacties. De bredere interpretatie van Wundt leidde hem verder dan de onbewuste tussenkomst van Helmholtz om apperceptie te stellen als het creatieve proces van de componenten die de totale perceptie opmaken. Apperceptie was een cognitieve activiteit die de logische band tussen mentale inhoud erkende; gevoelens werden beschouwd als het product van apperceptie van zintuiglijke inhoud.

Titchener ging niet akkoord met deze meer holistische visie van Wundt, maar hing een meer reductionistische kijk aan. Dus, Titchener beschreef de geest in termen van formele elementen met eigenschappen op zichzelf, verbonden en gecombineerd door het mechanisme van associaties. Wundt geloofde dat associatieve combinaties voorvallen door fusie, zoals bij tonale melodieën.

Structurele psychologie, in zijn poging om een strikt natuurwetenschappelijk model aan te hangen, had de neiging om psychologische processen en activiteiten te overkijken als die niet binnen het methodologische kader pasten. Daarboven, het te veel steunen op de bevraagbare, strikte methode van de introspectie leidde de structurele psychologie naar een dood einde.

Invloed op de psychologie:

1) Dit systeem gaf de psychologie een duw naar de wetenschap. Ondanks als zijn tekortkomingen, stelde Wundt een formele discipline van psychologie samen die gebaseerd was op wetenschappelijke formuleringen, en de psychologie was erkend als een wetenschap.

2) Structurele psychologie testte de introspectie als methode, waar het faalde.

3) Structuralisme diende als ankerpunt voor tegenovergestelde volgende ontwikkelingen binnen psychologie. Boring (1950), die een student van Titchener was, concludeerde dat de invloed van Wundt vooral aanwezig was als een negatieve kracht; een bewering die wetenschappers er toe aanzette om zowel de substantie als de methodologie van dit systeem negatief te beschouwen.

Lees meer...

Structuralisme

De structurele psychologie van Wundt en Titchener had een drievoudig doel:

- De elementen van bewustzijn in termen van basiselementen beschrijven

- en om de verbindingen tussen de elementen van het bewuste en het zenuwstelsel te verklaren.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen