Menu

Groepskenmerken die conformisme oproepen

Drie factoren die bepalen of men zal toegeven aan groepsdruk:
1) De grootte van de meerderhied
2) Aanwezigheid van een partner met een afwijkende mening
3) De grootte van de ‘fout’

Mensen sluiten zich aan bij meerderheid -> minstens 3 personen. Als proefpersoon bondgenoot had die zich ook niet bij meerderheid aansloot -> conformisme daalde

Omstandigheden waardoor men extra geneigd is tot conformisme:
- Beoordelingstaak is moeilijk of ambigu
- Als andere groepsleden bijzonder deskundig lijken
- Als antwoorden openlijk, niet anoniem, worden gegeven
- Als meerderheid unaniem is

Lees meer...

Uitleg Asch-experiment

Voorloper was het autokinetisch experiment van Sherif

Deed zoals Asch maar was met perceptuele illusie. Hij liet onderzoekspersonen een lichtvlek zien in donkere kamer. Door beweging ogen lijkt dit te bewegen maar is illusie. Dan vroeg men aan de personen of vlek links of rechts ging. Als meerderheid rechts zei volgde de minderheid ook. Men ontdekte dus dat men graag de meerderheid volgt. deed experiment met zelfde proefpersonen jaren na elkaar en verving altijd een paar mensen -> volgden nog altijd groep (nalezen in boek)

Asch effect: erg sterk maar toch altijd een groep van mensen die zich niet aanpassen -> onafhankelijke geesten(individuen die ongerust en zelfs verbisjterd reageren als ze ontdekken dat ze het niet met de meerderheid eens zijn). -> kan erg extreem gaan dat ze expres een verkeerd antwoord geven als de groep een correct antwoord geeft.

Lees meer...

Conformisme

= Kameleoneffect: neiging om andere mensen te imiteren, zodat men in uiteenlopende sociale omgevingen niet zo opvalt.

Is dit zo sterk dat we ook foute handelingen van anderen overnemen?

Onderzocht ahv Asch-experiment(= vorm van conformisme waarbij een groepsmeerderheid het oordeel van een individu beïnvloedt)

Lees meer...

Schema’s en scripts

Schema’s : Georganiseerde verzamelingen van kennis over een bepaald onderwerp ( persoon, gebeurtenis, ..), die van invloed zijn op de verwachtingen die je van dit onderwerp of gebeurtenis hebt.

Zij laten ons toe om voorspellingen te maken over wat verwacht wordt in uiteenlopende sociale settings.

Storend wanneer schema’s niet gevolgd worden

Vb. als in een restaurant men eerst dessert brengt, dan hoofdgerecht en dan soep Script: Wanneer er ook handelingsvoorschriften in vervat zitten.

Lees meer...

Schema’s en scripts

Schema’s : Georganiseerde verzamelingen van kennis over een bepaald onderwerp ( persoon, gebeurtenis, ..), die van invloed zijn op de verwachtingen die je van dit onderwerp of gebeurtenis hebt.

Zij laten ons toe om voorspellingen te maken over wat verwacht wordt in uiteenlopende sociale settings.

Storend wanneer schema’s niet gevolgd worden

Vb. als in een restaurant men eerst dessert brengt, dan hoofdgerecht en dan soep Script: Wanneer er ook handelingsvoorschriften in vervat zitten.

Lees meer...

Sociale rollen en sociale normen

Gedrag aanpassen aan situatie. Door 2 factoren bepaald:

- Sociale rol: sociaal gedefinieerd geragspatroon dat mensen in een bepaalde situatie of groep behoren te vertonen.

Bestaat in verschillende soorten en maten

Vertellen hoe je je moet gedragen(kan geslacht, beroep zijn..)

Levensomstandigheden bepalen welke rollen je kan kiezen en welke rollen anderen van je verwachten.

Keuze van rol verkleint keuze van andere rol(student verkleint keuze dat je dakloos bent)

- Sociale norm: attitudes en gedragingen die een groep passend vindt voor zijn leden vb.stil zijn in bibliotheek zijn vaak ook ongeschreven(vb; als docent praat moet iedereen zwijgen)

Als iemand zich bij nieuwe groep aansluit -> aanpassingsperiode waarbij betrokkene probeert te ontdekken hoe hij zich moet aanpassen. Doet men ahv 2 middelen:

o Uniformiteit en frequentie ontdekken van bepaalde regels

o Negatieve consequenties van het overtreden van een sociale norm opmerken

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen