Menu

Model van Ansoff: groei- en ontwikkelingsmogelijkheden voor onderneming

Mogelijkheden tot groei:

  • Marktpenetratie = verhogen van marktaandeel van bestaande producten in bestaande markten
  • Marktontwikkeling = aanbieden van bestaande producten in nieuwe markten
  • Productontwikkeling = nieuwe producten aan bestaande productlijnen toevoegen binnen bestaande markten (complementaire of concurrentiële producten)
  • Diversificatie
    • = aanbieden van nieuwe producten op nieuwe markten
    • Verwante diversificatie = nieuwe product/markt-combinaties nog enig verband met oorspronkelijke
    • Niet-verwante diversificatie = geen verwantschap
Lees meer...

Zelfregelende organisatie als ultiem doel strategisch management

  • Ontstaan managementgedrag dat aan middle management en medewerkers mogelijkheid biedt om zichzelf te regelen.
  • Beslissingen genomen op elk niveau waar informatie voor nemen beslissing aanwezig is.
  • Hoger management-3 taken:
    • Doelen vastleggen
    • Grenzen bepalen
    • Controle
  • Topmanagement:
    • Vormen & veranderen zelfregelende teams
    • Onderhandelen van contracten met teams
    • Waarborgen beschikbaarheid middelen
Lees meer...

Model van de strategische logica

  • Business concept:
    • Kiezen welke behoeften en preferenties van welke klantengroepen da onderneming zal trachten tegemoet te komen
    • Kiezen wat aan deze afnemers wordt aangeboden
    • Kiezen hoe waarderealisatie en verstrekking worden opgebouwd en hoe zal dus het systeem van ondernemingsmiddelen, processen en structuren worden opgebouwd:
      • KOSTENLEIDERSCHAP
      • DIFFERENTIATIE
  • Organisatieconcept:
    • Welke middelen aanwenden voor realisatie business concept
    • Welke structuren waarbinnen deze middelen worden gecoördineerd en georganiseerd
    • Hoe zullen leden organisatie worden gecontroleerd en welke controle en beloningsstructuren
  • 4 kernprocessen:
    • Productcreatie
    • Productrealisatie
    • Stakeholder ontwikkeling
    • Transformatieve processen (feilloos laten verlopen andere processen)
Lees meer...

Onderneming als open systeem

OPEN SYSTEEM-model (Sanchez & Heene):

  • Producten en product/markt-combinaties:
    • Meest concrete vertaling gekozen ondernemingsstrategie
  • Operaties:
    • Productontwerp
    • Productontwikkeling
    • Productie
    • Marketing/verkoop
  • Tastbare ondernemingsmiddelen:
    • Bepalen mee welke operaties kunnen uitgevoerd worden en hoe die zal verlopen
  • Ontastbare ondernemingsmiddelen:
    • Beïnvloeden tastbare middelen en operaties
    • Binnen onderneming (kennis, vaardigheden,…)
    • Buiten onderneming (imago, merknaam,…)
  • Managementprocessen:
    • Besturen aanwending tastbare en ontastbare middelen en uitvoering operaties
    • Vastleggen data
    • Bepalen informatieverwerking
    • Ontstaan van informatie- en beslissingsstroom naar lagere elementen
  • Strategische logica:
    • Sturing van managementprocessen
    • Fundamentele denkmodel dat aan basis ligt van uittekening onderneming, organisatie en wijze waarop ze concurrentiekracht zal opbouwen.
    • Competitiviteitsrecept

*Lagere elementen - zekere en duidelijke data (kwantitatief)

*Hogere elementen - onzekere en onduidelijke data (kwalitatief):

  • langere reactietijd
  • debat, discussie en onzekerheid
  • onzekerheid bij verwerken data tot info

*Veranderende omgeving - groeiende onzekerheid en lange reactietijd factoren waarmee rekening moet gehouden worden in groeistrategie. - Anticipatie en pro-activiteit noodzakelijk om hogere elementen bij te sturen.

Lees meer...

Continuïteitskring

1) Benutten van opgebouwde competenties:

  • Middelen van onderneming = bronnen van producten
  • Producten = uitwendige vertaling van middelen onderneming
  • Producten laten ondernemingen toe te beantwoorden aan concurrentie-voorwaarden en scheppen mogelijkheden tot concurrentievoordeel

2) Waardecreatie:

  • Kiezen, realiseren en verstrekken gepaste en voldoende waarde voor de klant

3) Waardecaptatie:

  • Winst die gemiddelde winstniveau overstijgt ontstaat uit concurrentiekrachtige producten.

4) Waardedistributie:

  • Winst à via ontwikkelen stakeholders: verwerven nieuwe middelen & versterken reeds bestaande middelen.

5) Opbouwen competenties:

*Winst is tegelijk oorzaak en gevolg, doel en middel in de kring à betekenis van winst hangt af van perspectief van waaruit winst als element van kringloop wordt bekeken.

*Tijd is belangrijke factor in benoemen van elementen van kring als doelstelling van de onderneming à strategisch management = geheel van maatregelen gericht op in evenwicht brengen van periodes van middelenopbouw en periodes van middelenbenutting.

Lees meer...

Fundamentele vraagstelling in strategisch beheer in organisaties

  • Strategisch management is geheel van processen:
    • Verkennen van omgeving organisatie
    • Ontwerpen van mogelijkheden tot waardecreatie
    • Analyse en evaluatie van die mogelijkheden
    • Keuze van die mogelijkheden
    • Beslissen over producten, diensten, middelen
    • Verwerven van middelen voor waardecreatie
  • Strategisch management verwijst naar herhaalbaarheid:
    • Strategie onderscheidt zich van geluk of toeval door herhaalbaarheid
  • Waardecreatie:
    • Waardecreatie:
      • Inschatten van behoeften & preferenties klant
      • Bedenken producten
      • Realiseren producten
      • Aanbieden producten
      • Aankoopbeslissing van klant à waarde voor onderneming
    • Waardedistributie:
      • Naar verschillende belanghebbenden
      • Alleen als waardecreatie = waardedistributie zal onderneming slagen in creatie van continuïteit en bereiken doelen
    • Fundamentele strategische vragen:
      • Welke middelen, structuren en processen moeten worden opgebouwd en benut om op een continue wijze waarde te creëren en distribueren en hoe moeten deze processen van opbouw en benutting worden aangepakt?
  • Continuïteit als doel van strategisch management:
    • SYSTEEMVISIE à winstobjectief vervangen door continuïteitsobjectief à CONTINUÏTEITSMODEL
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen