Menu

Verticale grenzen van de onderneming

Productieketen- afweging tussen zelf activiteiten doen of uitbesteden

-MAKE OR BUY (MoB-beslissing)

Voordeel marktrelatie (buy):

  • Inefficiënties worden blootgelegd, weg gefilterd en vervangen

Nadeel marktrelatie:

  • Meer coördinatieproblemen
  • Verlies van informatie
  • Hoge transactiekosten
Lees meer...

Horizontale grenzen van een onderneming

Bepaald door:

  • Schaaleconomieën (Economies of scale):
    • Gemiddelde kost per eenheid daalt bij hoger productievolume
  • Economieën van bereik/afzet (Economies of scope):
    • Meerdere verschillende producten aanbieden

Grootschaligheidàinefficiënties:

  • Hogere arbeidskosten
  • Complexe bureaucratie
  • Verlies gespecialiseerde bedrijfsmiddelen
Lees meer...

Economische theorieën over bestaan van ondernemingen en de mate van verticale integratie

Economisch: bestaan organisaties niet evident (klassieke micro-economisch marktmodel)-voorkeur aan marktrelatie

Bestaan ondernemingen-THEORIES OF THE FIRM:

  • Waarom ondernemingsrelatie ipv contractuele marktrelatie?
  • Wat bepaald schaal en scope van activiteiten van organisatie?

Markt en hiërarchie als vormen van interactie tussen individuen

MARKTRELATIE: marktafspraken

ONDERNEMINGSRELATIE: hiërarchische afspraken

MARKTRELATIE

ONDERNEMINGS-RELATIE

Contract

Rechten niet volledig bepaald

Geen hiërarchische relatie

Hiërarchisch verband

Y kan Z enkel beheersen binnen contract

Y kan gedrag Z sturen

Keuze - relatie waarin kosten de baten meest overtreffen

Y+Z – (Y+Z) > 0

Lees meer...

Evolutie van het moderne bedrijfsleven

Hoog productieniveau-verticaal geïntegreerde productieketens-ondernemer hield zich bezig met zowel aankoop als bewerking van ruwe materialen, de distributie en verkoop ervan.

Verbreding aanbod -multidivisionele organisatiestructuur-complex-° Manager

20e eeuw -verbetering communicatiemiddelen en transport -voordelen grootschaligheid en verticale integratie gaan teniet

Behoefte diverse klantengroepen -small is beautiful (flexibel, creatief en innovatief)

Lees meer...

Samenwerking tussen ondernemingen

Ondernemingen concurreren en werken samen

Met zelfde product op zelfde doelgroep à concurrentiële relatie (strategisch management ontwikkelt methoden om stevige positie uit te bouwen)

Samenwerking: individuele ondernemingen komen tot besluit dat zij over onvoldoende mogelijkheden beschikken om vooropgestelde doelstellingen te bereiken à beroep doen op medewerking andere organisaties

Verticale integratie van ondernemingen

VERTICALE INTEGRATIE = breedte van activiteiten van onderneming

  • Welke delen van transformatieproces zelf voor rekening nemen
  • In welke mate zal onderneming primaire en secundaire processen voor haar rekening nemen

VOORWAARTSE INTEGRATIE = ook distributie van geproduceerde goederen voor haar rekening nemen

ACHTERWAARTSE INTEGRATIE = functies van leveranciers overnemen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen