Menu

Organisaties en hun omgeving

INFORMATIE- en COMMUNICATIEMANAGEMENT = toont de manager hoe informatie kan worden opgevangen, verwerkt en naar de omgeving teruggestuurd en elke technologische hulpmiddelen daarbij behulpzaam kunnen zijn.

Organisatie-STAKEHOLDERS -optimalisatie van relaties met stakeholders

Lees meer...

Primaire en secundaire transformatieprocessen: waardeketen

PRIMAIRE PROCESSEN: grondstoffen of halffabrikaten worden d.m.v. machines en/of menselijke arbeid omgezet tot producten of diensten

  • Ingaande logistiek
  • Operaties
  • Uitgaande logistiek
  • Marketing en verkoop
  • Dienst na verkoop

SECUNDAIRE PROCESSEN: maken primaire processen mogelijk en ondersteunen deze.

  • Verwerving
  • Ontwikkeling technologie
  • HRM
  • Infrastructuur van onderneming

Individuele waardecreërende activiteiten niet noodzakelijk rendabel à totaliteit (algemene kostenbesparingsmaatregelen = slecht management)

Lees meer...

Bedrijven en ondernemingen transformeren inputs tot outputs

Transformatieprocessen van input tot output

Transformatie: omzetten van materiële en immateriële elementen die betrokken worden uit de omgeving tot nieuwe, andere materiële of immateriële elementen.

OPERATIONEEL BEHEER = onderzoek van processen die zich bij transformatie van inputs tot outputs voordoen

Soorten bedrijven/ondernemingen:

  • Industriële ondernemingen
  • Handelsondernemingen
  • Dienstenondernemingen: verdere onderverdeling mogelijk op basis van mate waarin zich al dan niet goederenbeweging voordoen

SERVITIZATIE = biedt een samenbundeling van goederen en diensten aan de klant

Het aanbieden van de output van het bedrijf of onderneming aan de omgeving

TOEGEVOEGDE WAARDE = gecreëerd door middelen van organisatie op de juiste manier, op het juiste tijdstip en tegen minimale kosten te benutten zodat de klanten kwaliteitsgoederen en –diensten kunnen ontvangen.

MARKETINGMANAGEMENT = studie van processen die centraal staan in aanbieden van geproduceerde goederen of diensten aan klanten.

Lees meer...

Organisaties, bedrijven en ondernemingen

ORGANISATIE = min of meer permanent samenwerkingsverband tussen mensen tot het bereiken van welbepaalde, gemeenschappelijke doelstellingen à collectief en doelgericht gedrag.

ORGANISATIES:

  • bestaan zolang gemeenschappelijk doel overeind blijft
  • niet afhankelijk van leveren product of dienst

BEDRIJVEN:

  • organisaties die voor voortbestaan afhankelijk zijn van producten of diensten die zij voortbrengen

ONDERNEMINGEN:

  • organisaties met doelstelling het realiseren van winst door ontwerpen, ontwikkelen, produceren en aan een markt aanbieden van producten en/of diensten.
Lees meer...

Individueel en collectief menselijk gedrag

Mensen zijn open en doelgerichte systemen:

  • Systeemkarakter: mensen bestaan uit complexe verzameling van fysieke en psychologische elementen die op complexe wijze interageren en elkaar beïnvloeden
  • Open: mensen zijn voor hun voortbestaan en functioneren aangewezen op leggen en onderhouden van relaties met omgeving
  • Doelgericht: mensen vertonen gedrag dat niet enkel door bepaalde oorzaken in het verleden wordt bepaald, maar dat evenzeer verband houdt met het bereiken van een aantal gewenste toestanden in de toekomst

Mensen beschikken niet over mogelijkheid of middelen om op eigen houtje doelstellingen te realiseren-collectief gedrag = ORGANISATIES

STRATEGISCH MANAGEMENT = wetenschap die onderzoekt en beschrijft hoe organisaties doelstellingen formuleren en welke voorwaarden moeten vervuld worden opdat de organisatie haar doelstellingen zou bereiken.

BEHEERSCONTROLE = wetenschap die onderzoekt hoe organisaties hun leden kunnen motiveren om hen ertoe aan te zetten hun activiteiten af te stemmen op de strategie van de organisatie (noodzakelijke component van organisaties).

Tweeslachtig gedrag: aansluiten bij organisatie door onvermogen doelstelling alleen te realiseren, maar toch blijven ze streven naar bereiken doelstellingen waarvoor ze organisatie niet nodig hebben.

Motivatie:

  • PULL GOAL: mensen streven aantrekkelijk lijkende doelen na
  • PUSH NEED: mensen trachten in eerste plaats tekorten die zij ervaren weg te werken

Wetenschappelijk onderzoek van organisaties

MINTZBERG: formulering van descriptieve organisatiestructuur – theorie:

  • bekommernis om descriptieve theorie (niet normatief)

Kosten en baten bij vormen van organisaties

°organisaties-kosten en baten

HUMAN RESOURCE MANAGEMENT = onderzoekt omgang van organisaties en mensen die er deel van uitmaken met elkaar

ORGANISATIEGEDRAG = onderzoekt rollen en stijlen in leiding geven binnen organisaties (onderdeel van ALGEMEEN BEHEER)

Lees meer...

4 basisrollen voor elke HR-manager

  • Procesexpert
  • Ongekroonde werknemerskampioen
     HR verantwoordelijke is mensgericht
    vertrouwenspersoon
     moet onplooiing van de medewerkers centraal stellen
     speelt in op de werknemer van vandaag, zijn verzuchtingen, en legitieme verwachtingen
     pleitbezorger van de werknemer
    ook gericht zijn op werknemer van morgen
     diepe motivatie van de werknemer
  • Veranderingsagent

helpt HR-verantwoordelijke veranderingen te begeleiden, faciliteren en waar nodig bij te sturen
 kunnen proces sversnellen door tijdig potentiële weerstanden te identificeren en ze om te buigen in steun

  • Strategisch partner
     helpt bedrijfsstrategie af te stemmen op de HR-strategie
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen