Menu

Verantwoordelijkheden van het operationsmanagement

In het algemeen 5 doelstellingen:

  • zorgt ervoor dat producten voldoen aan de wensen van de klant, maw, ze moeten beantwoorden aan kwaliteitsnormen
  • moeten zorgen voor voldoende snelheid en de tussen de vraag van de klaant naar een bepaald product en de levering minimaliseren
    snelheid; voordeel dat voorraden miniem kunnen zijn en dat afgeleverde producten nog voldoen aan eisen van de klant
  • snelheid bewaken en ervoor zorgen da te producten tijdig aan de klant geleverd worden
  • flexibel zijn
  • moet ervoor zorgen dat de kosten zodanig beheerd worden dat enerzijds de eindprijs beantwoordt aan wat een klant voor het product wil betalen en anderzijds de organisatie winst maakt
Lees meer...

Wat is operationsmanagement?

= Het geheel van activiteiten die waarde creëren via producten door input om te zetten in output
 id 1e plaats creëert het waarde
 id 2e plaats waarde gecreëerd door producten =manier waarop organisaties producten produceren
 input: menselijke arbeid, kapitaal, informatie en technologie
 input wordt omgezet in output waarvan waarde hoger is dan waarde van de individuele onderdelen
 operationsmanagers houden zich vaak bezig met stroomschema’s, formules, computersoftware en analysemethoden

Lees meer...

Operationsmanagement

 vormt het kloppend hart van een bedrijf
 loopt als een rode draad doorheen de managementprocessen van plannen, organiseren, leidinggeven en controleren
 vertegenwoordigt grootste deel van kotenbudget
 functie waarbinnen veel flexibiliteit vereist is
hoteling: hierbij wordt werkruimte toegewezen op basis van aanvraag zonder dat een vaste werkplek aan werknemers toegewezen wordt
 niet te verwarren met supplychainmanagement: een onderdeel van operationsmanagement en slaat specifiek op de afstemming van de processen bij de leverancier
Supply chain = een netwerk van organisaties die producten of diensten leveren, produceren, opslaan en verdelen
 klant staat centraal CRM is belangrijk onderdeel
CRM(customerrelationshipmanagement)= leren over de behoeften en het gedrag van de klant om zo een betere relatie met hen op te kunnen bouwen

Lees meer...

Coaching

= het daadwerkelijk helpen van een andere persoon bij het formuleren en bereiken van zijn doelstellingen
3 principes, 5 rollen

Principe 1
 vertrek steeds vanuit de coachee
 bij instructies= boodschap centraal
 bij discipline gesprekken=gemaakte afspraken centraal

Principe 2
 vliegen op de vleugels van je sterkte

Principe 3
 positieve besmetting
 goede coaches houden het positief en ze blijven zo veel mogelijk binnen de positieve driehoek
 positieve driehoek: positief naar anderen, naar zichzelf, naar uitdaging
 goede coach kan hard zijn: maar niet afbrekend, vernederend, cynisch
 positief naar uitdaging: spreken in termen van mogelijkheden, oplossingen, alternatieven
 positief naar zichzelf: stralen zelf vertrouwen uit

Rol 1: Doelverheldering
 helpt coachee nieuwe, andere, betere of meer uitdagende doelstellingen te formuleren
 vele coaches zijn confronterend

Rol 2: padverheldering
coach zal alternatieve wegen aanduiden, wegen tonen waar de coachee niet aan gedacht heeft of niet mee om durft te gaan

Rol 3: training
 coach zal coachee nodige kennis bijbrengen: kan ideeën, attitudes, vaardigheden en routines omvatten

Rol 4: momentum
 coach besteed speciale aandacht aan de blijvende motivatie

Rol5: bijsturing
 geeft veel feedback en maakt duidelijk waar coachee staat

Lees meer...

Leidinggeven in de praktijk

 gezond verstand, elementaire psychologie, veel ervaring en wijsheid
5 uitgangspunten:

  • Duidelijkheid
     medewerkers verwachten duidelijkheid van leiddingegevende
     helderheid, communicatie, ondubbelzinnigheid inzake beslissingen, duidelijkheid over verwachtingen zeer belangrijk !
  • Doelgerichtheid
     een goeie chef weet dat management een proces is van georganiseerd succes en dat management doelgericht zou moeten zijn
  • We worden graag geleid door een emotioneel intelligente chef
     leidinggevende moet negatieve gevoelens onder controle kunnen houden
    veel aanmoedigen
  • Medewerkers zijn zeer gevoelig voor rechtvaardigheid
  • Elke leidinggevende moet zijn mensen fair behandelen, duidelijk zijn in zijn communicatie, feedback geven, voldoende luisteren
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen