Menu

Kritische filosofie

Empirisch onderzoek in tegenstelling tot de religieuze dogma’s en ! ! ! speculaties. In het kennistheoretische luik van zijn filosofie, Kritik Der Reinen

Vernunft, onderzoekt K. waarvan de nieuwe kennis haar zekerheid vandaan haalt. In zijn praktisch-morele luik van zijn filosofie, Kritik der Praktischen Vernunft bevrijdt Kant de mens uit zijn onmondigheid: vrijheid van handelen en denken tegenover verdrukking.

Kant neemt afstand van de rationalistische systemen van zijn tijd: Decartes, Spinoza, Leibniz,... met hun puur logische denken. Kants kritiek betekent dat rede bovenal haar eigen grenzen onderzoekt, zelfreflectie van

Stuvia.com - De Marktplaats voor het Kopen en Verkopen van je Studiemateriaal de rede vooraleer deze legitieme kennis over de werkelijkheid poneert. Aan welke voorwaarde moet kennis voldoen om objectief te zijn?

Maar niet enkel de kennis die uit rede volgt wordt onderzocht, ook het praktische handelen.

Daarop zijn de normen van het handelen gebaseerd? K. zoekt de fundamenten voor een universele menselijke ethiek.

Lees meer...

Inleiding

Met Kant begint de moderne esthetica. In zijn behandeling van de kennis en de ! ! esthetica, maakte hij een scheiding tussen het ware en het goede waardoor hij met een probleem kwam te zitten: een crisis omwille van de vraag hoe de mens de breuk met zichzelf en de wereld kan overstijgen.

Kant was immers de eerste om na te denken over de eindigheid van de mens, die enkel kan hopen dat z’n zintuigen waarnemen en z’n verstand kan vatten. Dit besef van begrensdheid wordt gedreven door een metafysische drift naar het oneindige.

-> spanning tussen het eindige en het oneindige -> verlichting en zelfs oorsprong romantiek.

Kant legde een lange denkweg af vooraleer hij zijn esthetica, waarvan het schone en het sublieme de kern raken, aanvatte.

Lees meer...

Subjectieve gevoelens

in relatie met een artistieke vorm (object) zijn het effect van een ! ! ! ! esthetische ervaring. (Zal invloed hebben op Kant.) Kunnen we vanuit die subjectiviteit tot algemene uitspraken komen?

Hume de scepticus houdt het echter niet bij de relativistische ‘over smaak en kleur valt niet te twisten’. Hij zegt niet WAT schoon is, maar vindt een criterium, namelijk dat het schoon blijft, de tand des tijds doorstaat. Het subject dat daarover kan oordelen moet aan het volgende voldoen: (1) Verfijning, (2) ervaring met bepaalde kunstvorm, (3) in staat werken te vergelijken, (4) geen vooroordelen en (5) (geestelijke) gezondheid.

-> een deur naar het relativisme en subjectivisme, maar slechts teruggeschroefd tot op de kwestie van SMAAK, die niet bij iedereen van hetzelfde niveau is.

De objectiviteit van wat schoon is zou ergens toch in de kenmerken van het object verscholen moeten zitten. (vergelijking met bitter/zoet, niet iedereen apprecieert diezelfde ervaring).

Die standaarden zijn echter nooit terug te vinden. Hume leidde ‘wat is schoon’ in de subjectieve richting, wat niet wil zeggen dat er niet over getwist kan worden: mensen met verstand kunnen het.

Lees meer...

Platinos

zegt dat er meer is dan louter imitatie: Om te beginnen bootst de natuur zélf dingen ! ! na, dat de kunsten naar de vormende beginsels waaruit de natuur stamt, opstijgt en dat de kunsten uit zichzelf scheppen en aan de natuurlijke werkelijkheid schoonheid toevoegen omdat deze ontbreekt.

Bovendien roept schoonheid op tot ascese. (Platinos’ idee van het Ene zal belangrijk worden voor het Christendom. Alles ontstaat eruit en keert er naar terug.)

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen