Menu

LEER VAN HET GEHEUGEN

Theorie 1: de tabula rasa

Plato maakt gebruik van metaforen in zijn theorieën, in deze theorie gebruikt hij de metafoor van wastablet. Hij stelt het geheugen voor als een wastablet en alles wat we willen herinneren wordt hierin ingeprent, waardoor we bepaalde zaken nog kunnen herinneren. De woorden „inprenten‟ en „impressie‟ komen letterlijk van de metafoor van de wastablet.

Theorie 2: de metafoor van de vogelkooi.

Het geheugen wordt hier beschouwd als een opslagruimte. Kennis bestaat uit 2 manieren: kennis bezitten en kennis hebben:

  • Opslag: vogel in hok (kennis bezitten)
  • Kennis hebben: vogel in de hand (kennis wel hebben, maar niet kunnen herinneren)
  • Vergissen: verkeerde vogel vast

Bij deze metafoor worden ervaringen als het ware bewaard in een gesloten ruimte, vandaar de woorden „opslagcapaciteit‟ en „zoekprocessen‟.

Lees meer...

MOTIVATIELEER

Plato beweerde dat er drie vormen van de ziel zijn die overeenstemmen met drie klassen van mensen. Hij heeft als het ware een hiërarchie opgesteld van de mens:

  • Leidende klasse (filosofen) – de rationele ziel (in het hoofd) -> De rationele ziel wordt als hoogste geacht. Het wordt gezien als de enige onsterfelijke.
  • Beschermende klasse (soldaten, magistraten, functionarissen) – de spirituele ziel (in borst): GLORIE EN ROEM
  • Productieve klasse (werkers, kooplui) – de begerende ziel (in de buik en de genitaliën): voedsel, seks, geld; dus ZELFBELANG ->De begerende ziel wordt als laagste geacht. Tijdens de klassieke periode werd zelfbelang gezien als iets zeer laag.
  • Voedsel en seks zijn zaken die begeerd worden door zowel dieren als mensen.Volgens Plato is kwaaddoen niet uitsluitend een gevolg van onwetendheid (cfr. Socrates), maar ook van onvoldoende controle over spirituele en begerende ziel.


Deze begerende ziel is dan ook een ziel die moeilijk te controleren is. Deze drie vormen van de ziel zijn proportioneel verdeeld in de drie maatschappelijke klassen, het is dus niet zuiver het rationele. Deze ratio is meer dan sturende instantie. Het is een speciale vorm van eros („liefde‟) die aangetrokken wordt door het schone en het goede op zich. Het opstijgen naar het hogere is dus geen louter rationele kwestie.

Lees meer...

Leren als herinnering (anamnese)

Afkomstig van het hindoeïsme ( namelijk het idee van reïncarnatie) en van het orphisme (Orpheus, „goddelijke natuur van de geest‟). In „Phaedrus‟ gaat hij bijvoorbeeld een uitgebreid schema uitwerken over de cyclus van reïncarnaties:

  • Ziel wordt geboren in de wereld der vormen en aanschouwt daar de zuivere vormen.
  • Eerste reïncarnatie in het lichaam.
  • Toekomstig lot van de ziel hangt af van de deugdzaamheid van die persoon.
  • Kennis verwerven is een soort van herinnering aan de eerste schouwen (Socrates)

Hiermee kunnen we concluderen dat Plato een nativist is (i.t.t. het empirisme, je bent er mee geboren).

Lees meer...

Wiskunde en de leer van de vormen

Plato bestudeerde samen met Pythagoreërs de geometrie. Hij vond daarbij de weg naar de waarheid. Dit was volgens hem de logica en het redeneren. Echte kennis is volgens hem mogelijk dankzij redeneren. Volgens Plato zijn vormen de wereld van het zijn.

Verschijningen zijn de wereld van het worden. Deze stelling geldt zowel voor deugden, zoals schoonheid, als voor objecten. Plato was er niet mee eens dat smaken en kleuren niet te discussiëren zijn.

De positie van Plato is het metafysisch realisme. Dit is het realisme achter het fysische. Het metafysisch realisme houdt in dat vormen realiteit zijn en dat de fysische verschijning de kopieën ervan zijn. De schaduw is bijvoorbeeld de fysische verschijning van de realiteit.

Lees meer...

Waarheid

Men kan spreken van waarheid als het universeel is in tijd en ruimte en als het rationeel te verantwoorden is. Volgens Plato bestaat er een ideeënwereld en bestaat er een hiërarchie in deze ideeën. Op nummer 1 van deze ideeën staat God. Hij heeft hierbij een aantal overtuigingen van zijn voorlopers overgenomen:

Socrates: „Er bestaat een achterliggende realiteit.‟

Heraclitus: „phusis=vuur‟ en „de fysische wereld is steeds in staat van wording‟ De Sofisten: “Verschijning van de wereld is relatief.”

Lees meer...

Abstracte begrippen

Deze algemene termen bestaan er om dingen te kunnen begrijpen. Hetgeen dat mensen onderscheidt van de dieren is dat mensen kunnen reageren op abstracte (universele) kennis.

Wetenschap (incl. de psychologie) zoekt naar algemene, universele kennis. Plato was de eerste filosoof, denker die ging onderzoeken hoe kennis mogelijk is en hoe het geldig verklaard kan worden. Empirisme leveren volgens hem data met wisselend beeld op.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen