Menu

Behandelingsprogramma’s

- Vroeg er aan beginnen

- Doorbreken van cycli van vijandigheid (door bv. niet toe te geven, verbale beledigingen vervangen door effectievere strategieën en commando’s de groeperen met redenen) en het promoten van effectieve manieren om om te gaan met anderen

- Aanleren van emotionele competentie en betere manieren om om te gaan met ‘peers’ bv. empathie en sympathie

- Training in het oplossen van sociale problemen
= conflicten uitbeelden, manieren van oplossen bespreken, inoefenen van succesvolle strategieën

Lees meer...

Oorzaken

- Individuele verschillen

  • Temperament: impulsief, overactief

- Gezin

  • Harde, inconsistente discipline (vooral bij jongens!)
  • Cycli van disciplinering: “jammeren” totdat ouders toegeven. Als deze cycli vaker gaan voorkomen, generen ze angst en irritatie bij andere familieleden die al snel deel gaan uitmaken van de vijandige interacties.
  • Kritische, bestraffende ouders: meer agressie

- Televisie

  • Tekenfilms zijn het meest gewelddadig
  • Jonge kinderen zijn het meest beïnvloedbaar, omdat ze het onderscheid tussen fictie en realiteit nog niet goed begrijpen. (gaan dat achterna doen)
  • Gewelddadige tv en video en computerspelletjes verhoogt de vijandige gevoelens en agressief gedrag
  • Meeste tv geweld toont geen serieuze gevolgen voor het slachtoffer en maar enkele programma’s veroordelen geweld of tonen andere manieren om problemen op te lossen
    -> ouders hebben het daar moeilijk mee
  • De tijd dat besteed wordt aan tv kijken in de kindertijd en adolescentie, voorspelt het agressieve gedrag in de volwassenheid
  • Jongens kijken vaker naar gewelddadige programma’s dan meisjes
  • Erg agressieve kinderen worden meer vijandig
  • Hoe meer je naar tv kijkt, hoe meer het geweld in de samenleving overschat wordt
  • Oplossingen:
    • V-chip (Violance chip) in alle nieuwe tv’s waardoor ongepast programma’s kunnen geblokkeerd worden door de ouders + beoordeling van programma’s
Lees meer...

Geslachtsverschillen

- Jongens

  • Meer openlijke agressie en op verschillende manieren
  • Mannelijke geslachtshormonen (androgenen)
  • Spelen vaker competitief spel in grotere groepen
  • Geslachtsrollen

- Meisjes

  • Reputatie: meer verbale en relationele agressie
  • In feite: meer geconcentreerd relationeel en indirect
Lees meer...

Evoluties over de tijd

  • Fysieke agressie neemt af
  • Verbale agressie neemt toe
  • Instrumentele agressie neemt af (compromis over bezittingen)

- Vijandige agressie neemt toe: vijandige intenties van anderen beter herkend en daardoor gaan ze terugslaan

Lees meer...

Types van agressie

Instrumenteel

Bedoeld om het kind iets (bv. voorwerp, voorrecht, ruimte) te laten bekomen dat het wil (bv. roepen, anderen wegduwen)

Niet de bedoeling om iemand te kwetsen

Vijandig

Bedoeld om iemand te kwetsen

- Fysiek (direct/ indirect)

= lichamelijk nadeel (bv. slaan, schoppen)

- Verbaal (altijd direct)

= bedreiging met fysieke agressie, belediging,
treiteren

- Relationeel (direct/indirect)

= schade aan sociale relaties (bv. uitsluiting, geruchten verspreiden)


Fysieke agressie:

- Direct: bv. een persoon slaan

- Indirect: bv. dingen van hem/haar kapot doen als hij/zij niet in de buurt is

Relationele agressie:

- Direct: bv. “Doe wat ik zeg of ik ben niet langer jouw vriend”

- Indirect: bv. geruchten verspreiden, weigeren om met een leeftijdsgenoten te praten of vriendschappen
manipuleren door achter iemand zijn rug lelijke dingen te zeggen.

Lees meer...

Cognitieve ontwikkelingsbenadering

Kinderen worden hier gezien als actieve denkers over sociale regels
(bij psycho-analyse en leertheorie worden kinderen gezien als passief)

Vanaf kleuterperiode hebben kinderen al morele oordelen.

Kleuters onderscheiden :

- Morele regels

  • Fundamentele rechten

- Sociale conventies

  • Hoe je je moet gedragen, afspraken, zoals bv. tafelmanieren

- Persoonlijke keuze

  • Er worden geen rechten geschonden, het hangt enkel af van het individu
  • Bv. het is mijn kamer, dus ik moet niet opruimen als ik dat niet wil. Ik heb er last van, jij niet!

Kinderen leren deze onderscheidingen door actief betekenis te geven aan hun ervaringen

Morele regels

Sociale conventies

Beschermen rechten en welbevinden van mensen

Gewoonten zoals tafelmanieren of kledingstijlen

Slachtoffers en andere kinderen reageren sterk op morele overtredingen

‘Peers’ reageren zelden op overtredingen van conventies

Volwassenen lichten gevoelens van slachtoffers toe

Volwassenen geven minder toelichten, eisen gehoorzaamheid


Binnen het morele gebied is het denken nog rigied, d.w.z. enkel op basis van opvallende kenmerken van de situatie. Bv. “stelen is altijd fout”.

Hoe onderscheiden ze morele imperatieven van sociale conventies?
Door sociale ervaringen leren ze te denken over morele kwesties!

  • Leeftijdsgenoten reageren minder fel op overtredingen van sociale conventies
  • Ruzies om rechten, bezittingen en eigendom met broers/zussen en leeftijdsgenoten helpen kinderen hun eerste ideeën over gerechtigheid en eerlijkheid uit te werken
  • Volwassenen moeten omgaan met het overtreden van regels
  • Volwassenen moeten hun communicatie aanpassen naar wat hun kinderen kunnen begrijpen , zoals verhaaltjes vertellen met morele implicaties, prosociaal gedrag aanmoedigen en het kind zachtjes stimuleren om verder na te denken , zonder kritisch of vijandig te zijn.
  • Kinderen die niet graag gezien zijn (niet populair), kennen het onderscheid tussen moreel-conventioneel niet zo goed.
Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen