Erikson
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
Bij kleuters: initiatief versus schuld
Initiatief:
- Enthousiast om nieuwe taken aan te pakken
- Samen dingen doen met leeftijdsgenoten (‘peers’)
- Ontdekken wat ze kunnen doen m.b.v. volwassenen
Schuld:
Kleuters ontwikkelen een geweten
(zie psycho-analyse: superego (=geweten) dat ontstaat door identificatie met ouder van
het eigen geslacht)
-> Resultaat: kinderen nemen de morele en genderrol standaards over van hun
maatschappij.
Wanneer een kind zich misdraagt volgens de standaards van het geweten
ontstaan de pijnlijke gevoelens van schuld.
Vandaar: tegenpool = ontwikkelen van schuldgevoelens
Theorie:
INITIATIEF | SCHULD |
Enthousiast om nieuwe taken te proberen, en deel te nemen aan activiteiten met ‘peers’ | Overmatig streng superego (of geweten) veroorzaakt te veel schuldgevoel |
Spel laat toe nieuwe vaardigheden uit te proberen, met weinig risico op kritiek of faling. | Houdt verband met overdreven bedreigingen, kritiek, en straf door volwassenen Gevolg: het uitbundig spel en hun besliste pogingen om nieuwe taken te beheersen verminderen |
Beeldt goed zichtbare beroepen uit. (bv. politie agent, verpleegster, konijnjager, ...) |
|