Grammatica
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
= de manier waarop we woorden combineren tot betekenisvolle uitdrukkingen en zinnen
= de manier waarop we woorden combineren tot betekenisvolle uitdrukkingen en zinnen
(kinderen leren het snelst als meerdere soorten informatie beschikbaar zijn)
Kinderen dokteren de betekenis van nieuwe woorden uit door die woorden tegenover de woorden die ze al kennen te stellen.
Maar hoe ze precies ontdekken wat welk woord betekent is nog niet echt duidelijk
Speculaties:
Woorden voor voorwerpen leren ze snel, ook werkwoorden en adjectieven.
Adjectieven die aan elkaar gerelateerd zijn op vlak van betekenis, komen de algemene onderscheiden eerst voor en dan pas de specifieke
Dus eerst klein – groot, dan lang – kort, vervolgens hoog – laag en tenslotte breed – smal
Als vervanging van woorden die ze nog niet kennen, verzinnen ze nieuwe woorden en maken ze gebruik van woorden die ze al kennen.
Bv. plant-man voor een tuinman en een krijter voor iemand die met krijt speelt.
Kleuters breiden hun taalbetekenis verder uit door metaforen. Deze zijn wel concrete, zintuiglijke vergelijkingen
Bv. Wolken zijn kussens
Eens hun woordenschat is uitgebreid, maken ze ook gebruik van niet zintuiglijke metaforen zoals vrienden zijn zoals magneten.
2 jaar: 200 woorden 6 jaar: 10 000 woorden (= kind leert 5 woorden per dag)
Hoe komt het dat kinderen zo snel woorden leren?
Door fast-mapping = woord verbinden met onderliggend concept (=’mapping’) na zeer korte kennismaking met het woord (=’fast’)
-> Is dus snelle manier om woordenschat uit te breiden na woord 1 of 2 keer gehoord te hebben
Zo promoten computerprogramma’s een verbetering in probleemoplossen en metacognitie
Ze zijn bereid om anderen te helpen
Willen een ‘face-to-face’ uitdaging aangaan
- Kinderen gebruiken de computer vaak als entertainment