Menu

Strategieën om woorden te leren

Kinderen dokteren de betekenis van nieuwe woorden uit door die woorden tegenover de woorden die ze al kennen te stellen.

Maar hoe ze precies ontdekken wat welk woord betekent is nog niet echt duidelijk

Speculaties:

  • Principe van wederzijdse exclusiviteit = kinderen veronderstellen dat woorden verwijzen naar niet-overlappende categorieën.
    Maar dit kan niet verklaren wat kleuters doen wanneer voorwerpen meer dan 1 naam hebben.
  • Nagaan hoe woorden in de zin worden gebruikt
  • Vaak afgaan op sociale aanwijzingen (intenties en perspectieven)
  • Volwassenen informeren hun kinderen direct over welk woord ze het best gebruiken
    Bv. “het lijkt op een auto, maar het is eigenlijk een vrachtwagen.”
Lees meer...

Types van woorden

Woorden voor voorwerpen leren ze snel, ook werkwoorden en adjectieven.

Adjectieven die aan elkaar gerelateerd zijn op vlak van betekenis, komen de algemene onderscheiden eerst voor en dan pas de specifieke
Dus eerst klein – groot, dan lang – kort, vervolgens hoog – laag en tenslotte breed – smal

Als vervanging van woorden die ze nog niet kennen, verzinnen ze nieuwe woorden en maken ze gebruik van woorden die ze al kennen.
Bv. plant-man voor een tuinman en een krijter voor iemand die met krijt speelt.

Kleuters breiden hun taalbetekenis verder uit door metaforen. Deze zijn wel concrete, zintuiglijke vergelijkingen
Bv. Wolken zijn kussens
Eens hun woordenschat is uitgebreid, maken ze ook gebruik van niet zintuiglijke metaforen zoals vrienden zijn zoals magneten.

Lees meer...

Woordenschat

2 jaar: 200 woorden  6 jaar: 10 000 woorden (= kind leert 5 woorden per dag)

Hoe komt het dat kinderen zo snel woorden leren?

Door fast-mapping = woord verbinden met onderliggend concept (=’mapping’) na zeer korte kennismaking met het woord (=’fast’)
-> Is dus snelle manier om woordenschat uit te breiden na woord 1 of 2 keer gehoord te hebben

Lees meer...

Verantwoord gebruik van de computer

  • Vanaf 3 jaar
  • Via een tekstverwerker leren kinderen ook schrijven
    • Het laat kinderen toe om te experimenteren met letters en woorden zonder dat ze moeten knoeien met het schrijven zelf en ze kunnen makkelijk hun tekst bijwerken en hun spelling controleren.
    •  wanneer kinderen zich minder zorgen maken over fouten, zijn hun geschreven werken langer en van betere kwaliteit
  • Door spelletjes oefenen ze basisvaardigheden in
    • Bv. letter – klank correspondenties, tellen, ...
  • (vereenvoudigde) computertaal die kinderen kunnen gebruiken om ontwerpen te maken introduceert hen tot programmeringvaardigheden
  • Samenwerken
    • Met volwassenen

Zo promoten computerprogramma’s een verbetering in probleemoplossen en metacognitie

  • Met andere kinderen

Ze zijn bereid om anderen te helpen

Willen een ‘face-to-face’ uitdaging aangaan

- Kinderen gebruiken de computer vaak als entertainment

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen