In het Engels: ‘early literacy’
’emergent literacy’ = proberen te begrijpen hoe geschreven symbolen betekenis hebben
Kinderen begrijpen veel over geschreven taal lang voor ze leren en schrijven op de conventionele manier.
- Eerst denken: 1 letter hetzelfde is als 1 woord
- Later denken: letters zijn delen van woorden + band met klanken
Hoe meer informeel taalgerelateerde ervaringen (lezen en schrijven) kinderen hebben, hoe beter hun taal en hun emergent literacy ontwikkeling, dus hoe beter ze er op voorbereid zijn.
Dit kan door:
- Spelletjes
- Boekjes met verhaaltjes
- Interactief voorlezen
- Ouders bespreken de inhoud van het verhaaltje met de kleuters
- Zo promoten ze vele aspecten van taal en zijn ontwikkeling
Kinderen van lage SES families hebben minder thuis en kleutertaal en hebben niet zo veel mogelijkheden om taal te leren. Ze komen veel minder in contact met verhaaltjesboeken. Dit is een hoofdreden waarom zij achter staan op vlak van leesprestaties doorheen de schooljaren.
Oplossing: ouders zulke boeken geven en richtlijnen geven over hoe ze dat moeten gebruiken
Gunstige effecten op informele kennis lezen / schrijven