‘Theory of mind’
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
= samenhangend geheel van ideeën over mentale activiteiten
Vaak ook omschreven als metacognitie = denken over denken
= samenhangend geheel van ideeën over mentale activiteiten
Vaak ook omschreven als metacognitie = denken over denken
Zoals volwassenen onthouden kleuters vertrouwde, herhaalde gebeurtenissen in de vorm van scripts
= algemene beschrijvingen van wat er gebeurt en wanneer het gebeurt in een specifieke situatie (bv. op restaurant gaan)
Met toenemende leeftijd worden scripts uitgebreider en kunnen ze gebruikt worden om te voorspellen wat er gaat gebeuren in gelijkaardige situaties.
Het autobiografisch geheugen = voorstellingen van persoonlijke betekenisvolle en eenmalige gebeurtenissen zoals bv. naar de zoo gaan.
Als de cognitieve en conversationele vaardigheden van kleuters verbeteren, gaan hun beschrijvingen van speciale gebeurtenissen beter georganiseerd worden in de tijd, gedetailleerder worden en gerelateerd zijn aan de grotere context van hun leven.
Ouders gebruiken 2 stijlen om autobiografische verhalen te veroorzaken bij hun kinderen:
Geslachts- en cultuurverschillen:
Herkenning is makkelijker dan herinnering.
Verklaring: kleuters zijn minder goed in het gebruik van geheugenstrategieën = bewuste mentale
activiteiten die de kans op herinnering doen toenemen.
Bv. kleuters gaan nog niet herhalen om iets te onthouden, ze gaan nog niet organiseren, ...
Kleuters vertonen al wel een begin van geheugenstrategieën
Bv. proef met containers: kindjes krijgen containers (= plastic doosjes). In sommigen zit een blokje, in andere niet. De opdracht bestaat eruit om de containers met een blokje in terug te geven. In dit geval gaan ze wel 2 groepjes maken, nl. een groepje van containers met een blokje in en een groepje zonder blokje in.
Maar ze herhalen nog niet en organiseren items ook niet in categorieën
(strategieën taxeren hun gelimiteerde werkgeheugen! ‘Digit span’ taken, waarbij kinderen trachten een volwassen reeks van nummers te herhalen, schat de grootte van het werkgeheugen, wat geleidelijk verbetert, namelijk van een gemiddelde van twee digits op de leeftijd van 2,5 jaar tot 5 digits op de leeftijd van 7 jaar)
Kleuters hebben de taalvaardigheden om te beschrijven wat ze zich herinneren en ze kunnen instructies volgen in eenvoudige geheugentaken. (daardoor is het geheugen nu makkelijker te bestuderen)
Kleuters kunnen maar een korte tijd met een taak bezig zijn, kunnen moeilijk op details letten en ze zijn makkelijk afgeleid.
Maar volgehouden aandacht (hfst. 5) verbetert in de peutertijd, een trend dat zich verder zet bij kleuters.
Reden:
Kleuters worden beter in inhibitie
Kleuters worden beter in plannen
Bv. wanneer aan kinderen gevraagd word om gedetailleerde foto’s te vergelijken, slagen kleuters er niet in deze taak goed uit te voeren.
En taken met verschillende stappen, kunnen ze zelden beslissen wat ze eerst moeten doen en wat daarna. Ze vergeten vaak belangrijke stappen uit te voeren.
Wanneer ouders plannen aanmoedigen in alledaagse activiteiten, helpen ze kinderen om effectiever te plannen.
Dus samenwerken met meer ervaren planners helpt
Voor:
Tegen: