Menu

Nativistisch

Noam Chomsky

language acquisition device’ (LAD) = een aangeboren systeem dat een geheel van regels omvat dat gemeenschappelijk is aan alle talen. Dit systeem laat kinderen toe (ongeacht welke taal ze horen) om te begrijpen en te spreken op een door regels gedreven manier, zodra ze genoeg woorden hebben opgepikt.

Voor:

> Over de hele wereld bereiken kinderen mijlpalen inzake taal in gelijkaardige volgorde

> Taal aanleren enkel bij mensen en niet bij chimpansees

> Als men gebarentaal laat aanleert dan is men daar nooit zo goed in als wanneer op latere leeftijd geleerd (dus: gevoelige periode voor taalontwikkeling)

Tegen:

> Het gemeenschappelijke grammaticale systeem voor alle talen is niet gevonden

> Taalontwikkeling verloopt niet snel, maar geleidelijk

> De linkerhersenhelft staat in voor taalverwerking. Indien deze geblesseerd is, nemen andere regio’s het over.

Lees meer...

Behavioristisch

B.F. Skinner

Taal is zoals elk ander gedrag verkregen door operante conditionering.
-> Wanneer de baby geluid maakt worden deze klanken die het meest lijken op woorden versterkt

Taalontwikkeling is dus volledig toe te schrijven aan invloeden uit de omgeving

Sommige behavioristen steunen op imitatie om snel hele zinnen en uitspraken te leren.
Imitatie kan ook gecombineerd worden met operante conditionering
Bv. Mama zegt “Zeg ‘ik wil een koekje’” en geeft het koekje als cadeau omdat het kindje reageerde met “Wil koekje!”

Probleem: kinderen genereren spontaan vele uitspraken die niet versterkt werden en die niet geïmiteerd zijn

- Dit is geen volledige verklaring!

Lees meer...

Theorieën van taalontwikkeling

Er zijn 3 theorieën over hoe kinderen taal leren:

Behavioristisch

Taal aangeleerd door operante conditionering (versterking) en imitatie

Nativistisch

Aangeboren ‘Language Acquisition Device’ (LAD) bereidt kinderen voor om regels van taal te leren

Interactionistisch

Innerlijke capaciteiten en omgeving werken samen; sociale context is belangrijk. (ligt dicht bij Vygotsky)

Lees meer...

Stimuleringsprogramma’s

Verschillende stimuleringsprogramma’s werden ontwikkeld om deze tragische cirkel van armoede te doorbreken, want: kinderen in armoede  daling in IQ en zwakke prestaties op school (door moeilijke thuisomgeving)

Bijvoorbeeld: Carolina Abecedarian Project (‘center-based’)
Kinderen kregen een jaar lang fulltime kinderopvang van hoge kwaliteit. Ze ontvingen stimulaties die doelden op het promoten van motorische, cognitieve, taal en sociale vaardigheden. Op alle leeftijd werd er een speciale nadruk gelegd op rijke, responsieve volwassene – kind verbale communicatie. Alle kinderen ontvingen eet en gezondheidsdiensten. Het voornaamst verschil tussen de kinderen die de behandeling kregen en de controlegroep was de ervaring van de kinderopvang.
Resultaten:

Na 12 maanden was er een verschil in IQ, het IQ van de behandelingsgroep lag hoger. Dit verschil blijft lang behouden, nl. tot de laatste meting, toen ze 21 jaar waren. Daarbij komt dat kinderen die behandeld werden beter presteerden bij wiskunde en lezen doorheen hun schooltijd. De behandelde groep registreerden zich ook vaker bij een universiteit en hadden vaker een gekwalificeerde job.

Stimulering moet op vroege leeftijd (baby’s) beginnen.

Early Head Start (= vroege voorsprong)
Een vroege evaluatie als kinderen 3 jaar zijn:

  • Ouders:
    • Warmer, meer stimulerend opvoeden
    • Minder hard straffen
  • Kind:
    • Vooruitgang in cognitieve en taalontwikkeling
    • Afname agressie

Het meeste effect verkrijg je wanneer je het centrum en thuis combineert
Het is alvast een bemoedigend begin (zie ook hfst. 7)

Opmerking: bij ons zijn dit soort interventies niet nodig door goed kleuteronderwijs en kinderopvang. Bij ons ook regulatie door Kind en Gezin.

Lees meer...

Kinderopvang

Kwaliteit van de kinderopvang heeft een belangrijke invloed op de mentale ontwikkeling!

Probleem: In de VS en Canada is er geen nationale regulering / financiering van de kinderopvang (in Europa wel), hierdoor geen normen en is de kinderopvang sterk beïnvloed door macro-systemen (individualisme, beperkte rol overheid, ...)

Vandaar: ‘developmentally appropriate practice’ = geheel van normen voor opvangprogramma’s die aangepast zijn aan ontwikkelingsbehoeften en individuele behoeften van jonge kinderen.
-> Regels zoals een goede verhouding tussen het aantal oppassers en het aantal oppaskinderen.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen