Sterke punten:
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
> De klinische methode wordt aanvaard. (= case study) Elk individu apart is van belang.
> Inspirerend onderzoek over vele aspecten emotionele/sociale ontwikkeling
> De klinische methode wordt aanvaard. (= case study) Elk individu apart is van belang.
> Inspirerend onderzoek over vele aspecten emotionele/sociale ontwikkeling
Ouderen blikken terug op het leven, op welke persoon ze zijn geweest. Ego-integriteit resulteert in het gevoel dat het leven de moeite waard was. Degene die ontevreden zijn over hun leven vrezen de dood.
Volwassenen op middelbare leeftijd dragen bij aan de volgende generatie door te zorgen voor andere mensen, productief werk, zich inzetten voor kinderen etc. De persoon die hierin faalt, voelt een afwezigheid van een betekenisvolle totstandbrenging ('accomplishment').
Jong volwassenen werken aan het tot stand brengen van intieme banden met anderen. Door vroegere ontgoochelingen kunnen sommige individuen geen dichte relaties aangaan en blijven ze geïsoleerd.
De adolescent tracht antwoorden te vinden op vragen zoals wie ben ik, wat is mijn plaats in de maatschappij? Door het exploreren van waarden en beroepsdoelen vormt de jonge persoon een identiteit. Het negatieve gevolg is verwarring over zijn toekomstige rollen als volwassene.
Op school ontwikkelen kinderen de capaciteit om te werken en coöpereren met anderen. Een minderwaardigheidsgevoel ontwikkelt zich wanneer negatieve ervaringen thuis, op school, of met peers leiden tot gevoelens van incompetentie.