Amerikaans connectionisme: Thorndike (1874-1949)
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
- Werkte op Harvard onder William James.
- Thorndike was onder de indruk van zijn subjecten hun graduele verwerving van succesvolle reacties door trail-and-error leren en door accidenteel succes.
- Deze observaties leidde hem tot het besluit dat er twee basisprincipes van leren zijn: oefening en effect.
- De wet van oefening stelde dat associaties versterkt worden door herhaling en ontbonden worden door niet-gebruik.
- Later veranderde hij de wet van effect om te benadrukken dat beloning een associatie versterkt, waar dat straffen resulteren in het anders reageren van het subject, veeleer dan de associatie tussen de respons en de stimulus te verzwakken.
Thorndikes visie op de basis van associatie verschilde van die van Pavlov.
- Ten eerste, de leersituatie was onder de controle van het subject in de Thorndike-procedure; het subject had een reactie te geven voordat hij een beloning ontving.
- Ten tweede, de wet van effect, of de invloeden van versterking, verwachtten een erkenning van de gevolgen van een versterkte gebeurtenis door het subject.
- Hoewel geen van beiden de directe bedoeling hadden om te beginnen met een behavioristische psychologie, hebben ze beiden bijgedragen aan de impuls die resulteerde in het behaviorisme. Het was Watson die formeel een systematische context voor het behaviorisme formuleerde.