Therapie
- Gepubliceerd in Psychologie
- Reageer als eerste!
De therapie onderscheidt 3 stappen:
A) Discriminatie: leren onderscheiden
=> leren onderscheiden is het fundament waarop het veranderingsproces opgebouwd wordt
=> op een andere manier nr gedrag, gevoelens en gebeurtenissen kijken dmvgebeurtenissen registreren
B) Differentiatie: herstructureren
=> individu heeft geleerd dat het zijn manier van kijken nr gebeurtenissen kan veranderen
en dat hij degene is die kan beslissen over zijn gedrag
=> alternatieve gedragingen exploreren
C) Implementatie: leren van nieuw gedrag
=> accent op probleemoplossing
=> individu heeft geleerd om zijn probleem in kaart te brengen en om zijn gedachten en
gevoelens te toetsen
=> plannen maken om deze in praktijk te brengen
ELLIS: Rationeel Emotieve Therapie (RET)
Nadat de gedachten gevangen zijn adhv het ABV schema -> gedachten ontzenuwen in therapie
=> Dit gebeurt dr het DE-schema
=> ABC + DE
Dispute
= gedachten uit ‘B’ ter discussie stellen
BECK: Cognitieve herstructurering (om tot evenwichtige gedachten te komen)
Rationale:
- theorie rationeel denken: gedachten, gevoelens, gedrag
- cognitief conceptualisatiemodel: cognitieve visie op het ontstaan van psychische problemen
Cognitief dagboek / gedachtenrapport:
- vergelijkbaar met ABC-schema, mr nu als interventiemedium naast registratiemedium
- doel: bewijsmateriaal zoeken
-alternatieve gedachten formuleren
- geloofwaardigheid nagaan
Uitdagingen
- denkpatronen onderzoeken op houdbaarheid / bruikbaarheid
- geen discussiërende of overtuigende stijl
- eerder een zelfontdekkende stijl
Socratische dialoog:
- normaal: leerling vraagt, meester geeft antwoord
- omgekeerd: meester vraagt, leerling geeft antwoord
- geloofwaardigheid/houdbaarheid bevragen, tot inzicht komen
Gedragsexperimenten:
- houdbaarheid nagaan door evidentie te zoeken
- praktische toets opzetten – mini wetenschappelijk onderzoek