Menu

Therapie

De therapie onderscheidt 3 stappen:

A) Discriminatie: leren onderscheiden

=> leren onderscheiden is het fundament waarop het veranderingsproces opgebouwd wordt
=> op een andere manier nr gedrag, gevoelens en gebeurtenissen kijken dmvgebeurtenissen registreren

B) Differentiatie: herstructureren

=> individu heeft geleerd dat het zijn manier van kijken nr gebeurtenissen kan veranderen
en dat hij degene is die kan beslissen over zijn gedrag
=> alternatieve gedragingen exploreren

C) Implementatie: leren van nieuw gedrag

=> accent op probleemoplossing
=> individu heeft geleerd om zijn probleem in kaart te brengen en om zijn gedachten en
gevoelens te toetsen
=> plannen maken om deze in praktijk te brengen

ELLIS: Rationeel Emotieve Therapie (RET)

Nadat de gedachten gevangen zijn adhv het ABV schema -> gedachten ontzenuwen in therapie
=> Dit gebeurt dr het DE-schema
=> ABC + DE

Dispute
= gedachten uit ‘B’ ter discussie stellen

BECK: Cognitieve herstructurering (om tot evenwichtige gedachten te komen)

Rationale:
- theorie rationeel denken: gedachten, gevoelens, gedrag
- cognitief conceptualisatiemodel: cognitieve visie op het ontstaan van psychische problemen

Cognitief dagboek / gedachtenrapport:
- vergelijkbaar met ABC-schema, mr nu als interventiemedium naast registratiemedium
- doel: bewijsmateriaal zoeken
-alternatieve gedachten formuleren
- geloofwaardigheid nagaan

Uitdagingen
- denkpatronen onderzoeken op houdbaarheid / bruikbaarheid
- geen discussiërende of overtuigende stijl
- eerder een zelfontdekkende stijl

Socratische dialoog:
- normaal: leerling vraagt, meester geeft antwoord
- omgekeerd: meester vraagt, leerling geeft antwoord
- geloofwaardigheid/houdbaarheid bevragen, tot inzicht komen

Gedragsexperimenten:
- houdbaarheid nagaan door evidentie te zoeken
- praktische toets opzetten – mini wetenschappelijk onderzoek

Lees meer...

Cognitieve therapie

Ontwikkeling

Cognitieve therapie: jonge, bloeiende therapie vorm

-> tak gedragstherapie

Uitgangspunt: cognitieve theorie

= gedrag wordt bepaald dr gedachten (cognities) en gedrag kan veranderd worden dr de cognities aan te passen

Cognitieve + gedragstherapie = cognitieve gedragstherapie

Grondleggers: Ellis en Beck

=> zij ontwikkelden therapievormen die stelden dat stoornissen ontstaan tgv de irrationele manier waarop de cliënt over dingen denkt

Nu: ontw en verandering vd cognitieve therapie: in de huidige visie ontstaan stoornissen dr disfunctioneel denken

Lees meer...

Diagnostiek

Basis om problematiek in kaart te brengen: ‘diagnostische cyclus’ (De Bruyn)
- aanmelding (verhelderend)
- klachtenanalyse (verhelderend)
- probleemanalyse (onderkennend)
- verklaringsanalyse (verklarend)
- indicatieanalyse

Recent is het model aangepast: ‘model voor probleemidentificatie’ (De Raedt & Schacht)
- aanmelding (verhelderend)
- klachtenanalyse (verhelderend)
- voorlopige probleemsamenhang!
- probleemanalyse (onderkennend)
- verklaringsanalyse - diagnosestelling (verklarend)
- holistische theorie!
- indicatieanalyse – advies

Aanmelding – verhelderend
*Wie komt er, met wat, net nu, naar hier
- wie komt er in therapie: wie meldt aan, wie wordt aangemeld, wie is er allemaal bij
- met wat komt men in therapie: met welke aanmeldingsklacht komt men in therapie
- net nu in therapie: waarom net nu (concrete aanleiding)
- naar hier in therapie: waarom naar hier

Klachtenanalyse - verhelderend

Doel: klachten en problemen binnen de leefcontext vd cliënt te inventariseren

Hoe? - Mbv klachtenlijsten en checklists (om ervoor te zorgen dat men bepaalde aspecten nt over
het hoofd ziet)

- Leidraad: schema vd 5 G’s: cliënt systematisch laten beschrijven welke Gebeurtenissen
spontaan aanleiding geven tot bepaalde Gedachten, Gevoelens, Gedragingen en wat de

Gevolgen waren

Exploratie van:

*Ontwikkelingsgeschiedenis
- overlopen vd ontwgesch vd cliënt
- overlopen vd ontwgesch vd klachten: gedetailleerd zicht op verloop vd klachten

*Hanteringsgedrag & Sociale ondersteuning
- hoe men in het verleden is omgegaan met de klacht
- wat men momenteel met de klachten doet
- Opm: goed navragen wat men juist deed, hoelang men dit heeft geprobeerd, …

*Ziektetheorie & Genezingstheorie
- Ziektetheorie = opvatting vd cliënt of evt. vd ouders hoe de problemen zijn ontstaan
-> geeft info over de eigen visie op de oorzaak en over de attributies die men maakt

Belangrijk om te weten met het oog op verandering: als de cliënt van mening is dat de ziekte buiten zichzelf licht moet deze visie mss eerst aangepast worden voordat er verandering kan optreden
- Genezingstheorie = opvatting vd cliënt of evt. vd ouders hoe de problemen opgelost
kunnen worden
-> hun visie over de manier waarop de zaken aangepakt moeten worden

Holistische theorie

Als alle analyses gemaakt zijn en alle hypothesen getoetst zijn, dan: definitieve probleemsamenhang opstellen.
Deze moet besproken worden met de cliënt en zal het uitgangspunt vormen vr de indicatiestelling.

Indicatieanalyse – therapieplan en behandeldoelen


Obv betekenis- en functieanalyses : therapieplan opstellen als basis vd therapie

moet doelen hebben die concreet en operationaliseerbaar zijn en bij elk doel moet vastgelegd worden welke technieken worden gebruikt

Lees meer...

Ontwikkeling

Ontstaan in de jaren ’58-’60 als reactie op de manier van werking in de psychoanalyse: ze verweten de psychoanalyse dat deze onwetenschappelijk was.

=> DUS: nadruk op wetenschappelijk karakter: doelstellingen en procedures moeten duidelijk zijn en alles moet wetenschappelijk getoetst kunnen worden

Gedragstherapie wordt vaak omschreven als het toepassen vd leertheorie.

Leertheorie:
- gedrag is aangeleerd, dus abnormaal gedrag kan men ook afleren
- Russische traditie (Pavlov; KC)
- Amerikaanse traditie (Thorndike & Skinner; OC)

Interesse in leertheoretische principes => ontstaan van arsenaal aan gedragtherapeutische technieken (klassiek & operant).

Bijvoorbeeld:

- KC: Methodes om pathologische angst te reduceren dr patiënt geleidelijk aan te confronteren met
de CS, terwijl hij gelijktijding een andere, incompatibele reactie uitvoert, neemt de angst vd de CS
af -> gevreesde S-R-relatie (spin-angst) wordt vervangen dr een nieuwe relatie (spin-ontspanning)
=> systematische desensitisatie (ontwikkeld dr Wolpe)

- OC: Gewenst gedrag doen toenemen en ongewenst gedrag doen afnemen : gedrag veranderen dr
belonen, straffen en negeren = gedragsmodificatie

Lees meer...

Therapieën in de klinische psychologie

Psychotherapie ≠ Counseling:

PSYCHOTHERAPIE
- werken in de diepte > gespecialiseerd
- opsporen en aanpakken onderliggende problematieken
- werken met pathologie / complexe / meervoudige problematiek
- doel is genezen / veranderen
- meer gericht op opheffen van stoornissen

COUNSELING
- werken in de breedte > niet gespecialiseerd
- direct aan de slag met concrete moeilijkheden
- werken met psychosociale /enkelvoudige problemen
- doel is ondersteunen / probleemoplossing op gang brengen
- meer gericht op preventie, omgaan met en begeleiden van …
=> doorverwijzing bij pathologie/complexe/meervoudige problematie
=> goed samenwerkingsverband, gn hiërarchische structuur

Lees meer...

Contextuele theorie

Grondlegger intergenerationele of contextuele theorie: Boszormenyi-Nagy (vond vorige theorieën te beperkt).

Hij ervoer dat gezinstheoretische benaderingen zich louter richten op het kerngezin en op de interactie tss gezinsleden in het hier en nu.

Volgens Nagy: in de analyse van problemen zou men minsten 3 generaties moeten betrekken + de
sociale en historische context van elke generatie

Deze benadering is een combinatie van systeemtheoretische en psychodynamische opvattingen.

Relationeel-ethisch model


Nagy ontwikkelde een model met 4 dimensies die samen de relationele context van een individu
vormden:
1) Dimensie vd feiten: aspecten die worden beïnvloedt dr iemands oorsprong, ras, sekse,
oorsprong,..
2) Dimensie vd psychologie: aspecten mbt het innerlijk vh individu: eigen behoefte, egosterkte,…
3)Dimensie vd interactie: mbt communicatie- en interactiepatronen, coalities, rolverschillen, …
4) Dimensie vd relationele ethiek: overkoepelt de 3 andere dimensies: mbt evenwicht tss geven en
nemen in relaties (*), loyaliteit,…
(*) Geven: heeft betrekking op zorg dragen en verantwoordelijk zijn voor een relatie

Nemen: krijgen en ontvangen in een relatie vd ander
=> Evenwicht tss geven en nemen, wnr dit nt is, dan kan er gn betrouwbare relatie ontstaan

Loyaliteit


= de trouw aan mensen met wie men een relatie heeft, en die een op voorrang gerechtigde aanspraak hebben bij het aangaan van een band

Ouders en kind:
- kind heeft zijn leven te danken aan ouders: loyaliteit verschuldigd aan de andere kant: ouders zijn verantwoordelijk voor het op de wereld zetten vh kind,terwijl het kind hier nt om heeft gevraagd
- fundamenteel met elkaar verbonden
- wederzijdse rechten en verplichtingen
- band die niet verbroken kan worden

Vormen van loyaliteit:
- Basale loyaliteit = loyaliteit die ontstaat dr het feit dat het kind uit zijn ouders geboren is
- Verworven loyaliteit = loyaliteit die wordt opgebouwd; versterking drdat de ouders beschikbaar
zijn voor het kind
- Verticale loyaliteit =loyaliteitsbanden tss ouders en kind
- Horizontale loyaliteit = loyaliteitsbanden tss broers, zussen, partners, vrienden, … (verworden)

Overloyaal & deloyaal

Overloyaal = in overdreven mate loyaal zijn; weinig vrijheid, nauwelijks een sociaal leven
Deloyaal = men is nt meer loyaal aan de ouders; band wordt verwaarloosd en verbrokkelt

Loyaliteitsconflicten

Loyaliteiten komen in botsing-> keuze maken waardoor men aan de ene partij (over)loyaal wordt en aan de andere partij deloyaal is.
=> deze conflicten zijn eigen aan het bestaan
Bv. scheiding ouders

Gespleten loyaliteit
= tegenstrijdige eisen van beide ouders zorgen ervoor dat kind slechts loyaal kan zijn aan 1 ouder

Balans tss geven en nemen


=> weegschaal: het kind streeft nr evenwicht bij verstoring: - gewicht wegnemen bij de ene ouder wnr dit nt werkt

- gewicht toevoegen bij de andere ouders -> schuld

Balans bestaat ook tss partners, broers, zussen, vrienden, …

Roulerende rekening


Begin: ouders geven
kinderen nemen

Later: ouders nemen (moeten zich openstellen om te ontvangen) kinderen geven (ze moeten een rekening vereffenen)

Probleem: ouder geeft te weinig -> kind voelt zich uitgebuit->nt in staat om later zelf te geven ouder neemt te weinig->kind blijft in schuld->buitengewoon veel geven => geschiedenis kan zich zo herhalen

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen