Menu

Confirmatieve factoranalyse

Confirmatieve factoranalyse (CFA) wordt uitgevoerd volgens een aantal belangrijke stappen:

  1. Model specification: een model (pijldiagram of stelsel van vergelijkingen) maken.
  2. Model identification: bepalen of je model een unieke oplossing heeft.
  3. Model estimation: een (voorlopige) aanname doen dat je model klopt. Je moet schattingen maken van alle vrije parameters in het model (zoals factorladingen en errorvarianties).
  4. Model evaluation: bereken de teruggeschatte covariantiematrix. Om deze te vergelijken met de oorspronkelijke covariantiematrix, moet je de chikwadraattoets en de fitmaten berekenen.
  5. Model respecification: wanneer bij (4.) blijkt dat het model niet klopt (dit is het geval wanneer de chikwadraattoets significant is en/of als de fit-maten te laag zijn), moet je het model bijstellen. Hierna kun je verder vanaf (2.).

Lees meer...

Derde stap

Wat is de determinatie coëfficiënt? r2 =? Is de kwadrant van de correlatie.

Geeft de hoeveelheid verklaarde variantie aan. Meestal wordt r2 gerefereerd als ‘proportie van variantie die verklaard wordt’ Deze procedure maakt het mogelijk dat onderzoekers vaststellen hoe bruikbaar de relatie is in het voorspellen van waarden. De determinatie coëfficiënt kan alleen serieus genomen worden als er minstens 30 participanten gemeten zijn.

Lees meer...

Interpreting the correlation Interpretatie

Als eerste stap- Wat is de correlatie? r=? Richting en maat opmerken. Is de correlatie positief of negatie? Is de relatie klein of groot? Wijkt de correlatie significant van nul af (is er bewijs voor een verband)?

Tweede stap - Als er bewijs is voor dat verband, moet de p-waarde kleiner zijn dan de traditionele alpha waarde (0.05) of zelfs kleiner dan 0.01? P-waarde (Probability) - De mogelijkheid dat je zo’n grote/een grotere correlatie krijgt, als de correlatie in de populatie werkelijk nul was. Traditioneel gezien moet deze probability laag zijn voordat onderzoekers hun uitkomsten significant verklaren. P-waarde vaststellen - stel de vraag: ‘Hoe verschillend is verschillend?’ - Null

Hypothesis wordt gebruikt. Als de verschillen groot zijn, wordt de nul-hypothese verworpen. Als de verschillen nu zijn, wordt de nul-hypothese bevestigd.

Negatief -verwerping. Positief - bevestiging Onschuldig- geen verschil. Schuldig -verschil.

Lees meer...

Analyzing the data Gegevens analyseren correlationeel onderzoek

Correlaties range -1,00 tot 1,00 - sterkte van de relatie, teken: richting van de relatie

Stuvia.com - The Marketplace to Buy and Sell your Study Material Soorten correlaties - Pearson product-moment correlatie

- Spearman rangorde correlatie

Altijd een scatterplot maken - Scatterplots kunnen non-lineaire relaties aanwijzen die niet te zien zijn met simpele correlaties.

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen