Menu

Measruring the variables Meting van variabelen correlationeel onderzoek

- Operationeel definiëren

- Behoefte aan betrouwbare en valide metingen

Twee effecten moeten worden gecontroleerd - Experimenter expectancy (verwachtingen van de onderzoeker) en Experimenter reactivity (de invloed die de onderzoeker heeft op het gedrag van de participanten. Drie manieren om dit effect zo laag mogelijk te houden:

- Vermomming van zelfrapportage metingen. De participanten weten dan niet want de onderzoeker onderzoekt. Stuvia.com - The Marketplace to Buy and Sell your Study Material - Onopvallende metingen doen. De participanten hebben dan niet door dat ze geobserveerd worden.

- Metingen apart afnemen. Op verschillende tijden meten of door verschillende onderzoekers laten meten.

- Maar de beste manier is gewoon om te zorgen dat participanten geen invloed kunnen uitoefenen op het onderzoek.

Lees meer...

Tijdstip

2.00 – 3.00 s’ nachts We meten van elke proefpersoon:

1. Promillage alcohol (blaastest)

2. Stuurafwijking (aantal corrigerende stuurbewegingen)

Weergave observaties: Puntenwolk (scatter plot)  Alcoholpromillage op de X-as en Stuurafwijking op de Y-as.

• Elk punt geeft twee metingen van één persoon.

• Tezamen tonen de punten een verband tussen Alcoholpromillage en stuurafwijking: Hoe meer alcohol, hoe meer afwijking.

Lees meer...

Problem statements Probleemstelling ontwikkelen

- Wat is de relatie tussen variabele X en variabele Y? Of wat is de beste (regressie) vergelijking?

- Voorbeeld: a) in welke mate hangt IQ samen met studiesucces? b) in hoeverre hangt agressie op jonge leeftijd samen met het aantal delicten op latere leeftijd

- Correleren van demografische variabelen (zoals leeftijd, onderwijs, leeftijd, etc.) met de afhankelijke variabele Voorbeeld: Alcohol en Rijprestatie

Lees meer...
Abonneren op deze RSS feed

Advies nodig?

Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende scan aan voor uw website.
Wij voeren een uitgebreide scan en stellen een SEO-rapport op met aanbevelingen
voor het verbeteren van de vindbaarheid en de conversie van uw website.

Scan aanvragen